Verpleegafdeling

Chirurgie 2 (VCH 2)

Op de verpleegafdeling chirurgie 2 wordt u opgenomen als u geopereerd gaat worden of geopereerd bent door een chirurg van de volgende specialismen: orthopedie, urologie, traumatologie of vaatchirurgie.
Contact en locatie

Locatie

Bezoektijden

Contact

Bloemen en planten zijn niet toegestaan i.v.m. infectiegevaar.

Voor de opname

Vragenlijst

Voor u wordt opgenomen krijgt u van ons een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. Die vragenlijst krijgt u via uw e-mail en MijnLUMC. Met deze vragenlijst kunnen wij vooraf beter zien welke zorg u nodig heeft. Ook kunnen wij u de juiste informatie geven. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 15 tot 30 minuten. Stuur de vragenlijst zo snel mogelijk na de uitnodiging terug. In ieder geval binnen 48 uur.

Vragenlijst

Voor u wordt opgenomen krijgt u van ons een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. Die vragenlijst krijgt u via uw e-mail en MijnLUMC. Met deze vragenlijst kunnen wij vooraf beter zien welke zorg u nodig heeft. Ook kunnen wij u de juiste informatie geven. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 15 tot 30 minuten. Stuur de vragenlijst zo snel mogelijk na de uitnodiging terug. In ieder geval binnen 48 uur.

Opnamegesprek

Afhankelijk van uw situatie en/of ingreep zal de verpleegkundige telefonisch contact met u opnemen. Heeft u zelf nog vragen? Dan kunt u deze tijdens het gesprek met de verpleegkundige stellen of wanneer u naar de afdeling belt voor uw opnametijd.

Wat neemt u mee?

Als u wordt opgenomen, neem dan alleen noodzakelijke spullen mee. Lees hier meer over in de huisregels van het LUMC.

Extra aandacht

Bent u 70 jaar of ouder? Dan letten we extra op een aantal zaken. Daarbij kunt u denken aan ondervoeding, vallen, acute verwardheid en het ontstaan van doorligplekken.

Voor na de opname

Bespreek vooraf met uw naasten alvast de periode na uw ziekenhuisopname. Wie kan, als dit nodig is, voor u zorgen na uw opname? Wie kan u ophalen uit het ziekenhuis? Heeft u extra hulpmiddelen nodig thuis?

We streven naar ontslag tussen 11.00 - 12.00 uur.

Tijdens de opname

Met wie maakt u kennis?

Als u bij ons bent opgenomen, ziet u dagelijks artsen en verpleegkundigen. Maar er komen ook andere mensen langs. Zo zorgt de servicemedewerker voor vocht en voeding. Het kan ook nodig zijn dat een fysiotherapeut of diëtist u gaat helpen. De verpleegkundige en/of arts bepalen of deze begeleiding nodig is.

Artsenvisite

Vroeg in de ochtend vindt de artsenvisite plaats op de patiëntenkamer. Dit betekent dat de arts, arts-assistent (in opleiding), de verpleegkundige (in opleiding) en eventueel de fysiotherapeut bij u langs komen. Zij bespreken met u hoe het gaat en wat de volgende stappen zijn in het behandelplan. 

Met wie maakt u kennis?

Als u bij ons bent opgenomen, ziet u dagelijks artsen en verpleegkundigen. Maar er komen ook andere mensen langs. Zo zorgt de servicemedewerker voor vocht en voeding. Het kan ook nodig zijn dat een fysiotherapeut of diëtist u gaat helpen. De verpleegkundige en/of arts bepalen of deze begeleiding nodig is.

Artsenvisite

Vroeg in de ochtend vindt de artsenvisite plaats op de patiëntenkamer. Dit betekent dat de arts, arts-assistent (in opleiding), de verpleegkundige (in opleiding) en eventueel de fysiotherapeut bij u langs komen. Zij bespreken met u hoe het gaat en wat de volgende stappen zijn in het behandelplan. 

Hoe lang bent u bij ons?

Hoe lang u opgenomen bent, hangt af van welke operatie u krijgt. Patiënten verblijven van 2 tot 14 dagen bij ons.

Dagprogramma

Bent u 70 jaar of ouder? Dan kunt u dagelijks van 10.00 tot 13.30 uur meedoen aan het dagprogramma in onze huiskamer. U kunt dan een spelletje doen, lezen of gewoon een praatje maken. Er is extra begeleiding aanwezig.

Aanwezigheid op de afdeling

In overleg met de verpleging mag u overdag de afdeling verlaten om even naar buiten te gaan of het restaurant te bezoeken. Tussen 23.00 uur en 7.00 uur vragen wij u om op de afdeling te blijven voor uw eigen veiligheid.

Na de opname

Informatie

Als u het ziekenhuis verlaat, krijgt u van ons informatie mee. Die gaat over de operatie die u geeft gehad, de wijzigingen in medicijnen en alle punten waar u op moet letten.

Wanneer contact opnemen?

Als u een van onderstaande klachten heeft, moet u contact opnemen. Tot een week na uw ontslag kunt u bellen met onze verpleegafdeling. Daarna belt u met de polikliniek waar u onder behandeling bent. De klachten zijn:

Informatie

Als u het ziekenhuis verlaat, krijgt u van ons informatie mee. Die gaat over de operatie die u geeft gehad, de wijzigingen in medicijnen en alle punten waar u op moet letten.

Wanneer contact opnemen?

Als u een van onderstaande klachten heeft, moet u contact opnemen. Tot een week na uw ontslag kunt u bellen met onze verpleegafdeling. Daarna belt u met de polikliniek waar u onder behandeling bent. De klachten zijn:

  • Een temperatuur van 38,5 graden of meer
  • Roodheid en/of zwelling van de wond
  • Toename van bloed/wondvocht uit de wond
  • Toename van pijn
  • Bloed bij de ontlasting
  • Uitblijven van ontlasting of ernstige diarree
  • Algehele klachten van malaise (zoals misselijkheid en braken)

Bezoekers en naasten

Huisregels

Voor zowel patiënten, bezoekers als medewerkers gelden de huisregels van het LUMC.

Contactpersoon

Geef voor of tijdens uw opname een contactpersoon door. Verpleging en artsen mogen alleen informatie aan de contactpersoon geven. De contactpersoon kan deze informatie weer doorgeven aan de andere familieleden/naasten.

Huisregels

Voor zowel patiënten, bezoekers als medewerkers gelden de huisregels van het LUMC.

Contactpersoon

Geef voor of tijdens uw opname een contactpersoon door. Verpleging en artsen mogen alleen informatie aan de contactpersoon geven. De contactpersoon kan deze informatie weer doorgeven aan de andere familieleden/naasten.

Bezoektijden

De bezoektijden van onze afdeling zijn van 14.00 – 16.00 uur en van 18.00 – 20.00 uur.

U mag maximaal 2 bezoekers per keer ontvangen.

Bezoekersmaaltijden

Op de verpleegafdeling Chirurgie 1 (VCH 1) en Chirurgie 2 (VCH 2) is het niet mogelijk om een voucher aan te schaffen om mee te eten op de afdeling. Voor een maaltijd kunt u naar het restaurant op het Leidse plein in het ziekenhuis.

Mobiele telefoon

Patiënten mogen op de verpleegafdeling een eigen mobiele telefoon gebruiken waarop zij bereikbaar zijn.

Isolatie

Als u in isolatie wordt verpleegd, dan kunnen uw bezoekers dat zien aan de kaart bij uw kamer. Op deze kaart staat wat de bezoeker moet doen voor hij of zij uw kamer binnen gaat. De verpleging kan ze daarbij helpen.

Opsturen

Wil iemand iets naar u opsturen? Dan moeten ze uw naam noteren en de verpleegafdeling Chirurgie 2.