Medisch dossier
Deel deze pagina
Veelgestelde vragen
Waarom een medisch dossier?
U heeft per zorgverlener een medisch dossier. Dit is wettelijk verplicht. Uw behandelend arts van het LUMC houdt uw patiëntendossier met medische gegevens zorgvuldig bij. Dit gebeurt via een lokaal Elektronisch Patiënt Dossier (EPD). Uw gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld. Alle medewerkers van het LUMC hebben een beroepsgeheim en wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat ze uw gegevens alleen met uw toestemming aan anderen mogen verstrekken.
Hoe kan ik mijn medisch dossier inzien?
U mag als patiënt altijd uw medisch dossier inzien. Dit kan zowel voor of na uw behandeling in het LUMC. U kunt inzage in uw medisch dossier vragen via uw behandelend arts. Ook een door u gemachtigd familielid kan dit doen. Uw medisch dossier deels inzien kan ook via mijnLUMC.
- Naar digitale en beveiligde omgeving mijnLUMC
Hoe kan ik een kopie van mijn medisch dossier opvragen?
U kunt een kopie van uw dossier aanvragen via het aanvraagformulier kopie medisch dossier
- Aanvraagformulier kopie medisch dossier
- Toelichting bij het aanvragen van een (gedeeltelijk) kopie van het medisch dossier:
Het medisch dossier wordt eenmalig verstrekt.
Verzoek door ouders/verzorgers
Wilt u een (gedeeltelijk) afschrift van het medisch dossier van uw kind?
• Is uw kind jonger dan 12 jaar? Dan heeft/hebben de ouder(s) met ouderlijk gezag recht op een kopie.
• Is uw kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan moeten zowel uw kind als de ouder(s) met ouderlijk gezag de aanvraag ondertekenen en moeten allen een kopie van een geldig legitimatiebewijs bijvoegen.
• Is uw kind 16 jaar of ouder? Uw kind moet het verzoek zelf aanvragen en een kopie van een geldig legitimatiebewijs toevoegen.
Verzoek door derden
Het verstrekken van een kopie van het dossier aan een ander dan de patiënt zelf, wordt in principe uitsluitend gedaan na een machtiging van de patiënt, inclusief kopie van een geldig legitimatiebewijs van de patiënt. Voor ouders gelden andere regels, zie hierboven.
Aanvraag kopie medische gegevens van overleden patiënt
Bij een verzoek voor een kopie uit het medisch dossier van een overleden patiënt gelden strenge eisen. Indien u een kopie medisch dossier van een overledene wilt aanvragen dan is de reden van aanvraag een verplicht veld om in te vullen. Beschrijf hier wat de reden is van uw aanvraag. Op basis van de toelichting van uw verzoek vindt beoordeling door de jurist plaats.
Voor meer informatie over de regels omtrent aanvragen kopie medisch dossier van overleden personen verwijzen wij u graag naar de website van de Patiëntenfederatie Nederland.
Aanvraag gegevens IVF / ICSI behandeling
Bij kopieën uit het dossier van een IVF / ICSI behandeling is ook de handtekening en kopie van een geldig legitimatiebewijs van de partner noodzakelijk. Plaats in dat geval een tweede handtekening.
Wijze van ontvangst
U ontvangt de kopieën per beveiligde e-mail. U kunt het (gedeeltelijk) afschrift van uw medisch dossier ook persoonlijk afhalen. Dit moet u dan aangeven bij wijze van ontvangst. U wordt in dat geval gebeld of u ontvangt een e-mail wanneer de kopie gereed ligt.
Vanwege de privacy van onze patiënten kunnen wij telefonisch geen medische gegevens doorgeven. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Wie kunnen mijn medisch dossier inzien?
- Alleen medewerkers die betrokken zijn bij uw behandeling mogen gegevens uit uw patiëntendossier inzien, opvragen en uitwisselen. Dit mag alleen als dat nodig is voor uw behandeling.
- Uw behandelend arts rapporteert over het onderzoek en/of de behandeling aan uw verwijzer. Dat is bijvoorbeeld uw huisarts of tandarts. Het LUMC gaat ervan uit dat u hiermee akkoord bent.
- Gegevens voor medisch-wetenschappelijk onderzoek of kwaliteitsdoeleinden zijn anoniem en niet naar u te herleiden. We gaan ervan uit dat u daar geen bezwaar tegen heeft.
- Het LUMC geeft uw gegevens alleen met uw toestemming door aan politie, justitie of andere instanties.
Hoelang bewaart het LUMC mijn medische gegevens?
Het LUMC bewaart de gegevens in uw medisch dossier minimaal 20 jaar. Die termijn geldt vanaf het moment dat de gegevens in uw patiëntendossier staan. Uw gegevens bij een academisch ziekenhuis zoals het LUMC worden deels 115 jaar vanaf uw geboortedatum bewaard. Het gaat dan onder andere om ontslagbrieven, operatieverslagen en uitslagen van pathologisch onderzoek. De bewaartermijnen zijn wettelijk bepaald. Voor gegevens voor wetenschappelijk onderzoek kunnen afwijkende bewaartermijnen gelden. Die hoort u bij deelname aan zo’n onderzoek.
Mag ik het medisch dossier van mijn kind inzien?
Ja. Ouders of wettelijke vertegenwoordigers van kinderen tot 12 jaar mogen het patiëntendossier van hun kind inzien. Kinderen tussen de 12 en 16 jaar moeten persoonlijk hiermee instemmen. Dat geldt niet als u als ouder of wettelijke vertegenwoordiger de informatie nodig heeft voor instemming met een behandeling. Kinderen van 16 jaar en ouder beslissen zelf over (toestemming tot) inzage in hun medisch dossier.
Hoe kan ik klagen over gebruik van mijn gegevens?
Vindt u dat het LUMC niet correct met uw gegevens omgaat? Neem dan contact op met het Patiëntenservicebureau van het LUMC. U kunt ook direct een klacht indienen.
Klacht indienen
Kan ik mijn medisch dossier aanpassen?
Gegevens in uw dossier zijn feitelijk onjuist of onvolledig
Zijn de gegevens in uw dossier feitelijk onjuist of onvolledig? Bijvoorbeeld onjuiste gegevens over een behandeling of diagnose in het verleden. Bespreek dan met uw behandelend arts de mogelijkheid tot corrigeren of aanvullen van uw medische gegevens.
Verklaring toevoegen
Indien u een eigen verklaring toe wilt laten voegen aan uw medisch dossier dan kunt u dit aan uw behandelend arts vragen.
Vernietiging
U kunt een verzoek doen om het gehele medisch dossier of een gedeelte hiervan te laten vernietigen. Voor het indienen van het verzoek betreffende vernietiging is het van belang dat u zo specifiek mogelijk opschrijft op welke plekken in het dossier informatie staat die vernietigd dient te worden. Dus bijvoorbeeld: ‘ik wil dat het consult van 02-02-2003, 14:53uur geschreven door traumachirurg X vernietigd wordt’. Weet u niet waar de informatie staat die u vernietigd wil hebben dan kunt u eerst een kopie van uw dossier opvragen middels dit aanvraagformulier.
Verzoeken die niet specifiek genoeg zijn, nemen wij niet in behandeling.
Voorbeeld van verzoeken die niet specifiek genoeg zijn:
- ‘Alle brieven van de traumachirurg verwijderen’
- ‘Ik wil alle consulten die gaan over mijn hoofdpijn uit het dossier hebben’
Risico vernietiging
Vernietiging van het medisch dossier betekent voor u dat bijzonderheden over uw behandeling niet meer kunnen worden nagegaan. Dit brengt mogelijk risico’s voor u met zich mee.
Bewaartermijn gegevens en kerndossier
De archiefwet bepaalt dat er een bewaartermijn is voor medische dossiers. Bij een regulier ziekenhuis is de bewaartermijn van een medisch dossier 20 jaar. Voor een universitair ziekenhuis (zoals het LUMC) zijn er andere bewaartermijnen vastgesteld:
- de ontslagbrief, operatieverslag(en), anesthesieverslag(en), uitslagen van pathologisch onderzoek, SEH verslag(en), en gegevens over mogelijke calamiteiten moeten 115 jaar na de geboorte van de patiënt worden bewaard en daarna vernietigd. Dit wordt het kerndossier genoemd. Het kerndossier mag niet eerder worden vernietigd.
Aanvraag verzoek vernietiging
Stuur bij uw verzoek een kopie van uw identiteitsbewijs mee. Hier kunt u lezen hoe u een veilige kopie afgeeft.
Zodra wij uw aanvraag hebben ontvangen, en alle facturen zijn betaald, nemen we hem in behandeling. We bekijken of er wettelijk en/of medische bezwaren bestaan tegen de uitvoering van uw verzoek. De behandeling duurt meestal niet langer dan 3 maanden. De kopie van uw identiteitsbewijs vernietigen we direct na de identiteitscontrole. We houden u op de hoogte over de status van uw verzoek.
Een verzoek tot vernietiging, inclusief kopie van uw identiteitsbewijs, kunt u sturen naar:
Jurist medische zaken
Postzone H1-Q
Postbus 9600
2300 RC Leiden
Wie kan mijn medisch dossier inzien na mijn overlijden?
Na uw overlijden blijft het beroepsgeheim van onze medewerkers gelden. Uw nabestaanden hebben ook dan geen recht om (delen van) uw dossier in te zien. Dit is alleen anders bij een zwaarwegend belang. Daar valt een emotioneel belang of rouwverwerking niet onder. Wilt u dat iemand (een vertegenwoordiger) na uw overlijden inzage heeft in uw patiëntendossier? Zorg dan voor een machtiging. Zie voor meer informatie de handreiking van de Patiëntenfederatie Nederland.
Worden mijn gegevens gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek?
Het LUMC kan gegevens over de zorg aan u ook gebruiken voor medisch-wetenschappelijk onderzoek.
Kopie medisch dossier overleden patiënt
Bij een verzoek voor een kopie uit het medisch dossier van een overleden patiënt gelden strenge eisen. Indien u een kopie medisch dossier van een overledene wilt aanvragen dan is de reden van aanvraag een verplicht veld om in te vullen. Beschrijf hier wat de reden is van uw aanvraag. Op basis van de toelichting van uw verzoek vindt beoordeling door de jurist plaats.
U kunt de aanvraag doen via het aanvraag formulier:
Voor meer informatie over de regels omtrent aanvragen kopie medisch dossier van overleden personen verwijzen wij u graag naar de website van de Patiëntenfederatie Nederland.
Gebruik medische gegevens buiten LUMC
Zorgverzekeraars
Het LUMC verstrekt sommige gegevens over patiënten aan zorgverzekeraars. Bijvoorbeeld medische gegevens die de zorgverzekeraars nodig hebben om de declaraties af te handelen.
Behandelaren andere zorgaanbieders
Uw zorgverlener deelt uw medische gegevens soms met zorgverleners buiten het LUMC. Dat kan nodig zijn als u in meerdere ziekenhuizen wordt behandeld. Of als uw zorgverlener het behandelplan met zorgverleners uit een ander ziekenhuis bespreekt (multidisciplinair overleg). Uw gegevens worden via de post, beveiligde e-mail gedeeld of via een elektronisch uitwisselingssysteem. Dit gebeurt niet zonder uw toestemming. Toestemming geven of intrekken kan via de secretaresse op de polikliniek in het LUMC. Uw toestemming voor het delen van gegevens kunt u vastleggen in mijnLUMC.
Nederlandse Kankerregistratie
Met gegevens uit de NKR wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan dat leidt tot het verbeteren van de kennis over kanker. Als u toch niet wilt dat uw gegevens worden opgenomen, kunt u bezwaar maken.
- U heeft het recht om uw gegevens in te zien en/of te laten verwijderen.
- U kunt een verzoek doen om uw gegevens aan te passen als deze niet kloppen.
- U heeft het recht om bezwaar te maken tegen de opname van uw gegevens.
Verzoeken hiervoor stuurt u aan de functionaris gegevensbescherming: fg@iknl.nl.
U ontvangt zo snel mogelijk een reactie op uw aanvraag. In ieder geval binnen een maand.
In deze folder leest u meer over de Nederlandse Kankerregistratie (NKR) en wat deze voor u betekent.
Landelijke registratie gegevens bloedonderzoek (TRIX)
Onderging u bloedonderzoek? Patiëntgegevens uit bloedonderzoek voor een eventuele bloedtransfusie of stamceltransplantatie staan in het landelijk datasysteem TRIX. Dit betekent Transfusie Register Irregulaire erytrocytenantistoffen en kruis(X)proefproblemen. Denk hierbij aan gegevens over eerder gevonden antistoffen in uw bloed. Of een gewijzigde bloedgroep door een stamceltransplantatie. Die informatie is belangrijk voor toekomstige bloedtransfusies en keuze van een bloedproduct.
Alleen aangesloten transfusielaboratoria in Nederland kunnen TRIX inzien. Uw gegevens worden nooit zonder toestemming aan anderen verstrekt. Heeft u bezwaar tegen uw gegevens in TRIX? Meld dit dan per e-mail of per post aan:
Afdeling Klinische Chemie en laboratoriumgeneeskunde LUMC
Unit-bloedtransfusie
Postzone E2-P
2300 RC Leiden
Het LUMC kan uw gegevens ieder moment verwijderen.
Elektronisch patiëntendossier
Medische fotografie
Uw behandelend arts kan u doorsturen naar een medisch fotograaf in het LUMC. Deze foto’s zijn een hulpmiddel en komen in uw medisch dossier. Bijvoorbeeld bij het bepalen van een behandeling,, maken van een beoordeling of bekijken van uw ziekteverloop. Als u niet meewerkt aan medisch fotowerk dan heeft dat geen gevolgen. Niet voor uw behandeling of voor de relatie met uw arts.