Inreisvergunning en verblijfsvergunning
Inreis- en verblijfsvergunning aanvragen
Of je een inreis- en/of verblijfsvergunning moet aanvragen, is afhankelijk van de volgende factoren:
- Verblijfsduur (korter of langer dan 3 maanden)
- Herkomst (van binnen of buiten de EU)
- Functie in het LUMC (onderzoeker of andere functie)
In het stroomschema kun je nagaan welke vergunningen je eventueel nodig hebt.
Een van de medewerksters van het Visa Servicedesk (via het Servicepunt Personeel) neemt contact met je op om je te helpen met de immigratieprocedure. Het Visa Servicedesk regelt de aanvraag van je inreis- en verblijfsvergunningen bij de IND. Je kunt deze inreisvergunning afhalen bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consultaat in het land waar je verblijft. Je krijgt een seintje van het Visa Servicedesk als je de inreisvergunning af kunt halen.
…Een van de medewerksters van het Visa Servicedesk (via het Servicepunt Personeel) neemt contact met je op om je te helpen met de immigratieprocedure. Het Visa Servicedesk regelt de aanvraag van je inreis- en verblijfsvergunningen bij de IND. Je kunt deze inreisvergunning afhalen bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consultaat in het land waar je verblijft. Je krijgt een seintje van het Visa Servicedesk als je de inreisvergunning af kunt halen.
De aanvraag voor je verblijfsvergunning wordt automatisch in behandeling genomen als je inreisvergunning is afgegeven. Deze kun je binnen 3 maanden na aankomst in Nederland afhalen bij de IND.
Inreis- en verblijfsvergunning voor familieleden
Komen jouw partner en kinderen ook in Nederland wonen? Dan vraagt het Visa Servicedesk ook voor hen een inreis- en verblijfsvergunning aan.
Reis bespreken
Nu je inreisvergunning geregeld is kun je de reis naar Nederland gaan boeken. Geef aan de contactpersoon van het Visa Servicedesk door wanneer je in Nederland aankomt. Zij verzorgt jouw aanstelling bij het LUMC en maakt een aantal afspraken voor je (o.a. met de gemeente).
Documenten voor je aanstelling doorsturen
Om jouw aanstelling bij het LUMC formeel te kunnen regelen, is een aantal documenten nodig. Welke dit zijn, lees je op de pagina Voor je eerste werkdag.
Afspraken bij LUMC en de gemeente
Jouw contactpersoon bij het Visa Servicedesk plant een aantal afspraken voor je:
- aanstellingsgesprek met jouw contactpersoon van het Visa Servicedesk
- inschrijving bij de gemeente en BSN aanvragen (uittreksel uit het geboorteregister nodig)
- medische keuring (afhankelijk van je functie)
- TB-test bij GGD (afhankelijk van je land van herkomst)
Huisvesting, bankrekening en verzekeringen
Het Visa Servicedesk helpt je vooral met de aanvraag van je vergunningen en je aanstelling bij het LUMC. De volgende zaken regel je zelf:
- Huisvesting
- Bankrekening
- Verzekeringen
Waar vind je meer informatie over wonen en werken in Nederland?
- Meer informatie over Leiden en het wonen en werken in Nederland vind je op de website van het Expat Center Leiden.
- De app NLResearch helpt buitenlandse medewerkers bij hun immigratie in Nederland. Zo geeft de app handige informatie over werk, huisvesting en de benodigde documentatie. De app is geschikt voor Android en iOS en gratis te downloaden in de Google Play Store en Apple App Store.