Directeur Financiën

Petra van de Voorde

Heb je je ooit afgevraagd hoe het is om van de accountancy naar de gezondheidszorg te switchen? Petra, financieel directeur bij het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), heeft precies die reis gemaakt. Met een achtergrond in bedrijfseconomie en accountancy aan de Erasmus Universiteit en ervaring bij EY, maakte ze in 2017 de overstap naar LUMC. Waarom? "Bij EY begon mijn interesse in de zorg, maar bij LUMC kan ik echt bijdragen aan de gezondheidszorg," deelt Petra enthousiast.

Variatie en samenwerking
Hoe ziet een typische dag eruit als je een team van 150 medewerkers leidt? Voor Petra is er geen typische dag. Van budgetbeheer en salarisbetalingen tot strategische advisering, geen dag is hetzelfde. "De afwisseling maakt mijn werk zo boeiend," zegt Petra. Het financiële team bij LUMC staat bekend om zijn collegiale en ondersteunende sfeer. Ondanks de dorpsachtige cultuur, die soms uitdagingen met zich meebrengt, blijft Petra open en ondersteunend. "Het kan lastig zijn om veranderingen door te voeren, maar samenwerking staat altijd voorop," erkent ze.

"Het geeft voldoening om bij te dragen aan een groter doel en samen met mijn team impact te maken in de zorg"

Petra van de Voorde

Gezin en werk
Voor Petra is het vinden van een balans tussen werk en privé van groot belang. Met twee kinderen van 11 en 13 jaar zorgt ze ervoor dat gezinsmomenten zoals samen ontbijten en dineren een prioriteit zijn. “Deze momenten zijn heel belangrijk voor ons,” zegt Petra. Ondanks de veranderingen door de coronapandemie waardeert ze de flexibiliteit die haar rol biedt, waardoor ze haar werkweek zelf kan indelen en een goede balans kan behouden.

Trots en professionele groei
Temidden van alle uitdagingen en overwinningen, wat is de prestatie waar Petra het meest trots op is? “Het normatieve kostenmodel (NKM) bij LUMC!” zegt ze stralend. Sinds 2022 heeft ze gewerkt aan dit project, dat meer helderheid en transparantie brengt in de financiële stromen van het LUMC. “Dit model helpt afdelingen begrijpen waarom ze bepaalde budgetten ontvangen en waar ze kunnen besparen,” legt ze uit.

De mogelijkheid om een dergelijk project te leiden weerspiegelt Petra’s eigen ontwikkeling binnen de organisatie. “Ik ben begonnen als manager, heb een team van 75 mensen geleid en ben uiteindelijk doorgegroeid naar de functie van financieel directeur. Deze kansen hebben me veel geleerd en ik ben dankbaar dat ik mijn ambities hier heb kunnen waarmaken,” zegt zij. “Het geeft voldoening om bij te dragen aan een groter doel en samen met mijn team impact te maken in de zorg. De openheid tussen de directeuren en de sfeer binnen ons team maken het werk plezierig en inspirerend,” concludeert Petra.

Word jij mijn nieuwe collega?