IT-specialist

Chris Comenencia

Als stagiair IT kwam Chris Comenencia in 2011 het LUMC binnen. Dit beviel zo goed dat hij tijdens zijn studie parttime bleef werken en ook zijn afstudeerstage binnen de afdeling IT&DI afrondde. Inmiddels is de ambitieuze IT-specialist werkzaam als functioneel specialist binnen het Microsoft 365-team. “In het LUMC kun je als IT’er alle kanten op”, vertelt Chris. “Ik heb veel kansen gekregen om door te groeien en daarom zit ik hier nog altijd op mijn plek.”

Het Microsoft 365-team bestaat uit functioneel specialisten, waaronder Chris, en technisch specialisten. “Als functioneel specialist ben je onder meer verantwoordelijk voor de implementatie, trainingen en handleidingen voor dit softwarepakket. Binnen Microsoft 365 vallen programma’s en applicaties zoals PowerPoint, Word, Outlook, Sharepoint en Teams. Ik help collega’s vanuit de gehele organisatie op weg met deze programma’s.” Bovendien staat het team van Chris in nauw contact met Microsoft, die geregeld nieuwe uitbreidingen op de markt brengt. “De technisch specialisten regelen dat alles achter de schermen werkt. De functioneel specialisten maken vervolgens de vertaalslag naar de organisatie en zorgen ervoor dat iedereen ermee aan de slag kan.”

Crisis
Over het algemeen kunnen nieuwe applicaties en uitbreidingen rustig getest en gefaseerd geïmplementeerd worden. Maar in tijden van crisis moet er ook binnen het Microsoft 365-team snel gehandeld worden. En dat het jonge team daar klaar voor is bewezen ze begin 2020, aan de vooravond van de coronacrisis. Iedereen die thuis kon werken, werd verzocht dit te doen. “Dit betekende voor ons een grote uitdaging! Want hoe gaan we dit op het gebied van IT voor alle collega’s regelen?” Gelukkig was er enige weken eerder getest met Microsoft Teams en was dit binnen de IT-afdeling al in gebruik. “We moesten snel schakelen om dit in no time te kunnen uitrollen. Eerst fysiek: deze applicatie moest op ruim 10.000 systemen worden geïnstalleerd. Door snel te handelen en helder te communiceren was dit in twee dagen geregeld.” Daarna kwam het echte werk: “Alle collega’s gingen hiermee aan de slag en dit riep enorm veel vragen op.” En dat is lastig, want hoe help je iemand vanuit huis? Handleidingen en communicatie via het intranet boden uitkomst om de eerste vragen op te vangen. “Het was vervolgens mooi om te zien hoe flexibel iedereen zich opstelde. We hebben veel feedback gevraagd en konden mensen ook op afstand steeds beter helpen. Dat maakte deze periode behalve heel druk ook heel erg leuk!”

“Ik heb veel kansen gekregen om door te groeien en daarom zit ik hier nog altijd op mijn plek.”

Chris Comenencia

Specialismen
Wat Chris verder nog altijd aan het LUMC trekt is het samenwerken met zo veel verschillende specialismen. “De ene keer werk ik samen met een arts, en de volgende keer met een onderzoeker of secretaresse. Mijn vakgebied heeft veel raakvlakken met verschillende expertises en dit betekent dat er geen standaard werkwijze is. Dit maakt het leuk en elke dag weer leerzaam. Je weet namelijk nooit wat de dag je brengt en met wie je in contact komt. En kijk naar mij: ik ben hier begonnen als stagiair en na mijn afstudeerstage bij de Servicedesk aan de slag gegaan. Binnen drie jaar groeide ik door naar het werkplekteam als systeembeheerder en nu ben ik functioneel specialist binnen het Microsoft 365-team. Wie weet wat de toekomst brengt: de mogelijkheden binnen het LUMC zijn eindeloos!”

Word jij mijn nieuwe collega?