Annemarie Schrijen
Een dag vol verrassingen
Annemarie’s werkdag is zo voorspelbaar als het weer in Nederland. “Elke dag is een verrassing,” zegt ze met een glimlach. Of ze nu wordt ingeschakeld om een urgente vraag van de directeur op te lossen of om een afdeling te ondersteunen bij hun communicatieplannen, Annemarie is altijd in de weer. “Mijn agenda lijkt misschien strak, maar er is altijd ruimte voor spontane wendingen. Van adviesgesprekken tot het helpen van afdelingen met communicatieplannen – ik denk mee over van alles. Van events en organisatieveranderingen tot het positioneren van het Transplantatie Centrum en LUMC Curium. Ik heb als adviseur een coördinerende rol rondom communicatie, waarin ik veel schakel met mijn communicatiecollega’s van de Redactie, Woordvoering en Social Media. ” legt ze uit. Ze is vaak in de weer met vergaderingen, brainstormsessies en het aanscherpen van een communicatievraagstuk. “Mijn werk draait echt om luisteren, doorvragen, checken, finetunen en verbinden. En veel overleggen en mailen ,” zegt Annemarie met een knipoog. “Het is een dynamisch geheel waarbij ik veel samenwerk met in principe alle afdelingen en lagen in het ziekenhuis. Ik kom daardoor op veel plekken en leer veel mensen kennen. Ook buiten het LUMC, zoals bijvoorbeeld bij de Universiteit Leiden en bij de Nederlandse Transplantatie Stichting.”
"Communicatie is net als water uit de kraan: vanzelfsprekend, totdat het er niet meer is.”
Onmisbaar
Voor Annemarie is communicatie de soms onzichtbare, maar onmisbare kracht in elke organisatie. Annemarie geniet ervan om anderen te helpen hun boodschap helder over te brengen. “Het draait om het geven van een mooi podium aan mensen, het versterken van het merk en het bijdragen aan het imago en de reputatie van onze organisatie. Communicatie speelt hierin een cruciale rol. Het verschil is echt merkbaar als het ontbreekt. Communicatie is net als water uit de kraan: vanzelfsprekend, totdat het er niet meer is.”
Persoonlijke band
"Ik ben hier zelf patiënt geweest, en dat geeft mijn werk een extra dimensie," vertelt ze. Ze weet als geen ander hoe belangrijk goede communicatie is voor zowel medewerkers als patiënten. "Ik wil eraan bijdragen dat collega's hun werk optimaal kunnen doen en zich verbonden voelen met onze organisatie. Uiteindelijk profiteert de patiënt daar ook van, en dat geeft me veel voldoening.” Voor Annemarie gaat werken bij het LUMC niet alleen om het uitvoeren van haar taken, maar om het bijdragen aan een groter geheel. "Ik kan geen mensenlevens redden, maar hoop met mijn vak en inzet bij te dragen aan het werkplezier van onze (zorg)professionals, die op hun beurt nog beter kunnen zorgen voor onze patiënten.”