Johan Lindhout & Saskia van der Plas
Breed inzetbaar op twee afdelingen
Zowel Saskia als Johan vervullen al geruime tijd deze dubbelrol binnen het LUMC. Saskia begon op een andere afdeling binnen het ziekenhuis, Johan kwam er speciaal voor naar het LUMC. Saskia: “Het is uitdagend omdat je bekwaam moet zijn op beide IC-afdelingen. Het onderhouden van je kennis en voldoen aan de vereisten is meer werk dan wanneer je op slechts één afdeling zou staan. Hier staat dan ook een financiële compensatie tegenover. Ook ben je breed inzetbaar en zorgt de afwisseling ervoor dat ik mijn werk beter kan volhouden. Op de IC-kinderen hebben we een o.a. specialistische rol in de zorg voor kinderen met de meest complexe hartaandoeningen en hebben we een uitgebreid ECMO-programma. Op de volwassen IC leer je beademen met de meest moderne technieken. Het LUMC maakt als een van de weinige ziekenhuizen wereldwijd routinematig gebruik van geavanceerde beademingsvormen met zogenaamde transpulmonale drukmetingen. Als verpleegkundigen krijgen we extra trainingen om hier goed mee aan de slag te kunnen. Gezellige activiteiten met collega’s pak je bovendien bij beide teams mee.”
"De combinatie van werken op de kinder- en volwassen IC maakt mij een betere verpleegkundige; mijn kennis van de ene afdeling neem ik mee naar de andere afdeling." - Johan Lindhout
Iets voor jou?
Een mooie aanvulling op het werk is het lesgeven aan studenten en collega’s, legt Johan uit. “Het LUMC heeft de afgelopen jaren de meeste kinder-IC verpleegkundigen opgeleid en wij geven beiden les binnen dit opleidingstraject. Daarnaast delen we onze kennis tijdens bijscholingsdagen met collega’s.” Voor verpleegkundigen die overwegen of ze geschikt zijn voor deze duobaan heeft Saskia een goed advies: “Kom een keer meelopen om zelf te ervaren wat de combinatie voor jou kan betekenen. We horen vaak dat mensen de kinder IC als heftig beschouwen. Statistisch gezien hebben kinderen echter meer overlevingskans dan volwassenen. Ook blijven kinderen terwijl ze herstellende zijn vaak langer bij ons, omdat er niet altijd specifieke kinderplekken zijn op afdelingen. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld met kinderen spelen als ze wakker zijn. Het feit dat we beide afdelingen zien, stelt ons in staat om moeiteloos te schakelen en geeft ons de kans om vele facetten van het vak te ervaren.