Informatiefolder afdeling Intensive Care Volwassenen
Deze informatie is opgesteld door de afdeling Intensive Care.
De Intensive Care
Op de ic-units geven artsen en verpleegkundigen gespecialiseerde behandeling en zorg vanwege (mogelijke) problemen met lichaamsfuncties die van levensbelang zijn, zoals de ademhaling, hartslag, bloeddruk en hersenfunctie.
De opname is meestal gepland, aansluitend aan een operatie. Soms komt de opname onverwacht, bijvoorbeeld na een ongeval, een acute ernstige aandoening of vanwege complicaties tijdens het verblijf in het ziekenhuis.
Voor de behandeling en bewaking van de patiënt op de afdeling maken wij gebruik van hoog-technische, medische apparatuur. Daarnaast hebben we aandacht voor de specifieke begeleiding en ondersteuning van familie en naasten.
Informatie over de patiënt
We vragen u bij opname een eerste contactpersoon aan te wijzen, alleen aan deze contactpersoon geven wij informatie over de patiënt. (We vragen ook om een tweede contactpersoon, voor het geval de eerste niet bereikbaar is.) Wij vragen hiervoor uw telefoonnummer. Tevens willen we graag uw mailadres noteren, om u naderhand een enquête toe te kunnen sturen over hoe uw ervaringen waren tijdens de opname.
De ic-verpleegkundige belt de eerste contactpersoon dagelijks tussen 10 uur en 12 uur en geeft dan informatie over de toestand van de patiënt.
Indien nodig kan de eerste contactpersoon ons dag en nacht bereiken voor telefonische informatie (liefst niet tussen 7.30 en 8 uur en tussen 22.45 en 23.15 uur, dan vindt de dienstoverdracht plaats).
In elke dienst is één verpleegkundige verantwoordelijk voor de zorg aan de patiënt, de secretaresse kan u vertellen wie dat is. Bij de verpleegkundige kunt u met uw vragen terecht. We streven ernaar dat een arts wekelijks een gesprek heeft met de naasten.
Het is ook mogelijk om na het verblijf op de IC een afspraak te maken voor een nagesprek met een arts. U kunt daarvoor contact opnemen met betreffende unit. De telefoonnummers vindt u verderop in deze folder. Indien u prijs stelt op een gesprek met een geestelijk verzorger en/of maatschappelijk werker, regelen wij een afspraak voor u.
Bezoek
De bezoektijden zijn tussen 16 en 20 uur. Binnen deze tijden kunt u op bezoek komen op een voor u geschikt tijdstip. Bezoek buiten de aangegeven bezoektijd is alleen mogelijk in overleg.
Uw bezoek is vaak heel fijn en positief voor de patiënt. Maar soms levert uw aanwezigheid extra stress of onrust op of kan te vermoeiend zijn. Communiceren kost de patiënt vaak veel energie. Het is dan beter om (eventueel meerdere keren) een kort bezoek te brengen. Daarom mogen er maximaal twee personen tegelijk bij de patiënt. Eventueel kunnen meer dan twee bezoekers elkaar aflossen aan bed. Minderjarige kinderen zijn welkom, onder begeleiding van een van de ouders. De contactpersoon en de verpleegkundige bewaken de naleving van de bezoekafspraken.
Bij de toegang tot de afdeling op H-04 vindt u de wachtruimte voor familie en bezoek. De wachtruimte biedt beperkt ruimte. Grotere groepen bezoekers kunnen gebruikmaken van de algemene voorzieningen op het Leidse Plein op de tweede etage. We rekenen op uw begrip en medewerking.
Soms moeten wij tijdens het bezoek zorg verlenen aan de patiënt. Het kan zijn dat we u vragen om tijdelijk in de wachtruimte plaats te nemen.
In overleg met de ic-medewerkers kunt u voor beperkte duur gebruikmaken van de familiekamers op de afdeling. Het LUMC biedt tevens zeer beperkte mogelijkheid tot overnachten in het ziekenhuis. De verpleegkundige kan u hierover informeren.
Eten en drinken op de patiëntenkamer is alleen toegestaan in overleg met de dienstdoende verpleegkundige.
Bloemen en planten zijn niet toegestaan op de IC en we vragen om geen fruit of andere bederfelijke etenswaren mee te brengen.
Toestemming voor behandeling
Vrijwel alle behandelingen en ingrepen die worden toegepast op de IC vallen onder standaard intensieve medische en verpleegkundige zorg die essentieel is voor optimale bewaking en behandeling van onze patiënten
Wij gaan er bij opname van een patiënt op de IC van uit dat de patiënt (of zijn vertegenwoordiger) toestemming geeft voor deze standaard ic-zorg. Uiteraard wordt alleen gedaan en toegepast wat nodig is.
Overplaatsing naar een andere IC
Indien uw naaste geen zorg meer nodig heeft die alleen gegeven kan worden in het LUMC, kan het zijn dat we de patiënt overplaatsen naar een ziekenhuis binnen onze regio. Binnen de regio wordt met diverse ziekenhuizen intensief samengewerkt.
Wat kunt u als familie doen voor de patiënt?
Met veel patiënten die zijn opgenomen op de intensive care is communiceren moeilijk. Dit kan komen doordat de patiënt niet kan praten door de aanwezige beademingsbuis, of door het ernstig ziek zijn en/of bepaalde (slaap)medicatie. Er kan sprake zijn van een delier. Een delier kan zich uiten door verwardheid, verminderde aandacht, angst en soms het zien van dingen die er niet zijn. Een delier is meestal van tijdelijke aard.
Soms willen partners/familieleden graag een bijdrage leveren en iets doen voor hun naaste. De verpleegkundige kan u vertellen wat op dit moment wel of niet mogelijk is en u hierover adviseren.
Een aantal mogelijkheden:
Eigen muziek (denk aan koptelefoon)
Boek of krant voorlezen
De hand vasthouden en over de thuissituatie, familie enz. vertellen
Insmeren met bodylotion, handmassage geven
Fotocollage maken van gezin/thuissituatie en ophangen
'Leer mij kennen'-poster invullen en ophangen (vraag de poster aan de verpleegkundige)
Helpen bij eten/drinken (alleen met toestemming van de verpleegkundige en alleen bij patiënt die geen beademingsbuis meer heeft).
Als de patiënt wakker is kan de eigen telefoon of iPad prettig zijn.
De patiënt mag eigen toiletartikelen gebruiken. Wilt u eigen apparatuur (tandenborstel, scheerapparaat enz,) thuis opladen, dit mag om veiligheidsredenen niet op de patiëntenkamer.
Het dragen van eigen (nacht)kleding is om praktische redenen meestal niet mogelijk.
Voor de verwerking van de ic-opname kan het bijhouden van een dagboek door de familie heel waardevol zijn. Het dagboek kan in de vorm van een mooi schrift of digitaal via een blog. De patiënt heeft door het ernstig ziek zijn vaak geen herinnering aan de ic-opname. Een door u bijgehouden dagboek kan helpen om dingen in perspectief te plaatsen. Naast het bijhouden van een dagboek kunt u ook foto's maken (alleen met toestemming van de patiënt of 1e contactpersoon)
Wij adviseren om een tijdelijke groepsapp te maken zodat u iedereen makkelijk op de hoogte kunt houden. Dit creëert mogelijk een beetje rust voor uzelf. Bedenkt dat u ook in een stressvolle situatie zit, die u wellicht heel anders beleeft dan de patiënt zelf.
Nazorg
Vanuit de ic wordt er ook nazorg geboden aan de patiënt. Dit is in de vorm van een gesprek op de verpleegafdeling na het verlaten van de ic, een informatiefolder met uitleg over het post-ic syndroom en een telefoongesprek een aantal maanden na het verlaten van het ziekenhuis. In sommige gevallen is er ook de mogelijkheid om later nog eens een bezoek te brengen aan de ic-afdeling. Op icconnect.nl vind u veel informatie wat er allemaal kan gebeuren op de IC (behandelingen), wat ziet u aan apparatuur rondom het bed, maar ook wat u kunt verwachten na de ic-opname, zowel voor de patiënt als voor de familie.
Omgangsregels
Zowel van onze medewerkers als van bezoekers verwachten wij correct gedrag. Wij benaderen u met respect, wij vragen dit ook van u.
We begrijpen dat een ziekenhuisopname stress kan opleveren bij de patiënt en de familie en dat zaken niet altijd lopen zoals u zou willen. Bespreek dit met de ic-medewerkers.
We accepteren geen verbale of fysieke agressie. Zo nodig schakelen wij de beveiliging in bij incidenten. In het uiterste geval kan dit gevolgen hebben voor uw bezoekmogelijkheid.
Hygiëneregels op de Intensive Care
Patiënten op de IC zijn vaak erg ziek en hebben een verminderde afweer tegen infecties. Bacteriën die deze infecties veroorzaken, zijn steeds vaker ongevoelig voor veelgebruikte antibiotica, waardoor ze moeilijker te behandelen zijn.
Voor u als bezoeker zijn deze bacteriën niet gevaarlijk. U hoeft niet meer te doen dan de gebruikelijke handhygiëne in acht te nemen. We vragen u de handen te ontsmetten met handalcohol bij het binnenkomen en verlaten van de patiëntenkamer.
Om de kans op verspreiding van bacteriën van patiënt naar patiënt zo veel mogelijk te voorkomen, moeten alle medewerkers zich houden aan hygiëneregels. Verpleegkundigen, artsen en ander ziekenhuispersoneel moeten onder andere de handen ontsmetten met alcohol voor en na elk patiëntencontact.
Isolatiemaatregelen
Bij patiënten met een besmettelijke infectie of een redelijke verdenking hierop, worden extra beschermingsmaatregelen getroffen. Ook bij patiënten met een verminderde afweer kunnen maatregelen van toepassing zijn, om hen te beschermen tegen besmetting.
De isolatiemaatregelen worden aangegeven met een instructiekaart bij de deur van de patiëntenkamer. Er gelden dan extra hygiënemaatregelen voor alle medewerkers en ook voor bezoekers. Vraag aan de verpleegkundige uitleg over wat u moet doen.
Meld aan de verpleegkundigen als u verkoudheidsklachten heeft of als u of iemand in uw omgeving (mogelijk) een besmettelijke ziekte heeft. De verpleegkundige geeft u aanwijzingen over maatregelen om verdere besmetting te vermijden.
Mobiel bellen en internettoegang.
Als bezoeker vragen we u om de afdeling te verlaten als u wilt bellen of gebeld wordt. U kunt gebruikmaken van het gratis draadloze wifinetwerk ‘LUMCgast’ voor toegang tot het internet.
Bewakingsapparatuur
De patiënt is verbonden aan allerlei apparaten. Deze bewaken en ondersteunen vitale functies zoals de ademhaling, hartslag en bloeddruk. De individuele situatie bepaalt welke medische apparatuur noodzakelijk zijn. Op de ic-units kunnen de vitale functies in grote mate ondersteund of zelfs volledig overgenomen worden met behulp van de medische apparatuur.
Als een patiënt op de IC niet in staat is om zelf voldoende te ademen, dan neemt een beademingsmachine de ademhaling geheel of gedeeltelijk over. Hiervoor wordt via de mond een buisje ingebracht tot in de luchtpijp. Dit buisje zit tussen de stembanden, de patiënt kan niet praten zolang het buisje er zit. Hij/ zij kan zich tijdens de beademing alleen maar uitdrukken door middel van gebaren of schrijven. Normaal hoesten is evenmin mogelijk zolang het beademingsbuisje er zit, de verpleegkundige zal daarom regelmatig slijm uit de longen wegzuigen. Als de patiënt weer zelfstandig ademt, wordt het buisje verwijderd en kan hij/zij weer praten.
Laat u niet afschrikken door allerlei signalen die deze apparaten afgeven door oplichtende lampjes, pieptonen en alarmsignalen. Wij nemen deze signalen direct waar, onderscheiden wat echt en wat loos alarm is en reageren indien nodig.
Elke patiënt wordt ook bewaakt via een camera boven het bed. De beelden hiervan worden weergegeven op een monitor aan de balie. Deze beelden worden niet opgenomen of bewaard. Als aanvullende bewaking wordt indien nodig het geluid uit de kamer versterkt weergegeven via een luidspreker op de gang en bij de verpleegkundige balie. Ook gesprekken die u voert zijn dan buiten de kamer hoorbaar. Deze gesprekken worden niet opgenomen. Als de geluidsbewaking ingeschakeld is, brandt de rode lamp boven de kamerdeur op de gang.
Narcose en onrust
Vaak vereist de gezondheidstoestand dat de patiënt medicijnen krijgt toegediend om hem/ haar te kalmeren of in slaap te houden. Dit is enerzijds nodig om behandeling mogelijk te maken en anderzijds voor zijn/haar welbevinden. De verpleegkundige kan u vertellen of de patiënt wakker en aanspreekbaar is.
Om te vermijden dat een patiënt zichzelf schade toebrengt in de periode van onrust en verwardheid, passen wij zo nodig vrijheidsbeperkende maatregelen toe. Dit houdt bijvoorbeeld in dat we met polsbanden de bewegingsvrijheid beperken. Zo is er minder risico dat een patiënt uit bed valt of de beademingsbuis of infusen bij zichzelf verwijdert.
Andere disciplines
Fysiotherapie, maatschappelijk werk, geestelijke verzorging en andere disciplines worden zo nodig ingeschakeld.
Voorzieningen
U vindt meer informatie over de voorzieningen in het LUMC op www.lumc.nl. Op het Leidse Plein, op de tweede etage, bevinden zich enkele voorzieningen waar u gebruik van kunt maken. U vindt er het Patiëntenservicebureau, het restaurant, de kinderopvang, een stilte- en gebedsruimte, een kapper en een boekenwinkel.
Parkeren
U kunt uw auto parkeren in de parkeergarage van het LUMC. Als uw auto langer dan vier uur in de parkeergarage staat, kunt u gebruikmaken van de kortingsregeling. Vraag hiernaar bij de ontvangstbalie in de centrale hal of bij de verpleegkundige op de afdeling.
Kwaliteit en onderzoek
Wij werken er voortdurend aan om de kwaliteit van de zorg en de tevredenheid van onze patiënten en naasten te verbeteren. Hiervoor neemt de IC deel aan een aantal interne en externe kwaliteitsonderzoeken, verbeterprojecten en registratiesystemen. Hierbij worden in sommige gevallen ook patiëntengegevens opgeslagen en gedeeld. Dit gebeurt zorgvuldig en volgens de geldende privacyregels. Zo worden hierbij nooit tot de patiënt herleidbare gegevens gebruikt. We nemen bijvoorbeeld deel aan de continue Nationale Intensive Care Evaluatie (NICE) en aan periodiek onderzoek naar familietevredenheid.
Uw deelname hieraan is niet verplicht, laat het ons weten indien u hier bezwaar tegen heeft. Ook kunt u benaderd worden om toestemming te geven voor deelname aan wetenschappelijke onderzoeken. Het is van groot belang dat we blijven leren om in de toekomst steeds nog betere zorg te kunnen leveren. Als de patiënt niet wilsbekwaam is zullen wij de contactpersonen benaderen om informatie te geven en te verzoeken namens de patiënt toestemming hiervoor te verlenen.
Vragen, opmerkingen en klachten
Wij streven ernaar dat de patiënt en naasten tevreden zijn over de behandeling en bejegening tijdens het verblijf op de afdeling. Indien u opmerkingen of klachten heeft, vragen we u deze kenbaar te maken. Wij proberen dan een oplossing te vinden.
U kunt ook terecht bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. U kunt zich hiervoor wenden tot het Patiëntenservicebureau op de tweede etage, op het Leidse Plein, telefoon 071-526 29 89.
Als u nog vragen heeft, staan wij u graag te woord.
Contactgegevens
Intensive Care Unit 1 & 2
Routenummer 494, Telefoon 071 526 23 46
Postadres: LUMC Intensive Care Unit 1 & 2, H-04-P
Postbus 9600, 2300 RC Leiden
Intensive Care Unit 3 & 4
Routenummer 493, Telefoon 071 526 26 23
Postadres: LUMC Intensive Care Unit 3 & 4, H-04-Q
Postbus 9600, 2300 RC Leiden
Intensive Care Unit 5
Routenummer 46, Telefoon 071 526 31 37
Postadres: LUMC Intensive Care Unit 5, B-04-Q
Postbus 9600, 2300 RC Leiden