Galerie LUMC presenteert: Onder de zon – recente schilderijen en werken op papier van Mattijs van den Bosch
Mattijs van den Bosch, Femme d’Aujourd’hui. Bruikleen van AKZO Nobel Art Foundation.
De tentoonstelling wordt op donderdag 14 september om 17:00 uur geopend in Galerie LUMC met een introductie door beeldend kunstenaar Aline Thomassen.
Mattijs van den Bosch (Rabat, Marokko, 1964) groeide op in Marokko en kwam op zijn negende naar Nederland. Zijn eerste herinneringen aan Marokko vormen de belangrijkste drijfveer voor zijn schilderijen. Geïnspireerd door de sfeer van vervreemding in de werken van Hopper en de heldere figuratie van Alex Katz, schildert Van den Bosch in een volstrekt eigen, unieke stijl. Helder en kleurrijk met lange slagschaduwen schildert hij het dagelijks leven, het straatbeeld en de architectuur in Marokko. De mensen figureren in zijn werk als anonieme passanten die zich ongezien wanen, maar door de kunstenaar opgemerkt worden en boven het alledaagse uitgetild.
In ieder werk speelt het zonlicht, de lichtval en schaduwwerking een rol. Van den Bosch: “Ik zoek altijd naar de zon. Het zonlicht is in Marokko warmer van kleur. Blauw, paars en mintgroen bijvoorbeeld verschijnen prachtig rijk en vol van kleur, en worden daar daarom dankbaar als kleur voor kleding gebruikt. Door het felle licht komen vormen ook beter uit, van zowel de mensen als de architectuur. De zo ontstane felle contrasten van licht en donker en de langer wordende schaduwen naarmate de dag op zijn eind loopt, roepen bij mij melancholische gevoelens op. Het schilderen in Marokko is zowel een reis terug naar een gelukkige tijd, als een verkenningstocht naar visuele, maar voor mij ook beladen onderwerpen.”
Na de kunstacademie keert Van den Bosch in 1991 voor het eerst terug naar Marokko. De reis wordt een teleurstelling. “Ik had altijd het gevoel dat ik daar hoorde. Maar met volwassen ogen, realiseerde ik mij dat ik gewoon een toerist was geworden.” Pas 26 jaar later, in 2017, keerde hij weer terug naar zijn geboorteland. Van den Bosch vond er een ander Marokko: “Het land was moderner geworden, mensen lijken het beter te hebben en de infrastructuur is verbeterd.” Voor Van den Bosch betekende dit weerzien met zijn geboorteland een keerpunt in zijn werk. Nog altijd zoekt hij naar de zon en de lichtval op huizen, parken en mensen. Nu is het echter niet meer de herinnering, maar zijn reële ervaring die zijn werk voedt: “Ik wil af van het pittoreske en het moderne Marokko laten zien.”
Sandrine van Noort, Hoofd Kunstzaken van het LUMC: ‘Het LUMC had al een werk van Van den Bosch in bezit van een vrouw met kinderwagen in Marokko. Ik heb hem uitgenodigd werk te tonen dat specifiek over Marokko gaat. Bezoekers aan het LUMC kunnen deze beelden herkennen of het moderne Marokko, zoals de kunstenaar dat heeft ervaren, leren kennen. Van den Bosch schildert in een unieke, eigen stijl. Helder, kleurrijk en zeer de moeite waard om gezien te worden.”