Virtual Fracture Care app gelanceerd in het LUMC
Virtual Fracture Care app in gebruik op de Spoedeisende Hulp
Op de Spoedeisende Hulp (SEH) krijgt de patiënt de juiste informatie over de breuk, de behandeling en het te verwachten beloop. Vervolgens kunnen patiënten de gratis app downloaden in de App Store en Play Store en krijgen zij een QR-code kaart mee. Alle informatie over het gebruik van de app wordt tijdens het bezoek aan de SEH met de patiënt doorgenomen. Hierna kunnen zij er thuis mee aan de slag. In de app kunnen patiënten onder andere instructiefilmpjes voor oefeningen bekijken en informatie over de breuk lezen. Patiënten hoeven hierdoor na SEH-bezoek niet meer terug te komen voor poliklinische controle. Mochten er vragen zijn, dan is de speciale telefonische breuklijn dagelijks bereikbaar voor advies en overleg.
Naast afname van bezoek aan het LUMC, biedt de combinatie van de app en orthese nog meer voordelen. Patiënten worden beter geïnformeerd, de werkwijze zorgt voor een hogere patiënttevredenheid en de zorg wordt efficiënter. De orthese is eenvoudig zelf af te doen, bijvoorbeeld voor het douchen en na herstel. Daarnaast levert de werkwijze op de SEH tijdwinst op, als er geen gips meer wordt aangelegd.
Het LUMC is het eerste academische ziekenhuis dat met de app werkt. De nieuwe werkwijze is al succesvol gebleken in andere ziekenhuizen in heel Nederland.