Een goede docent: een expert op het podium of een gids langs de zijlijn?

7 juli 2023
leestijd
In groep 8 van de basisschool besloot ik op een ochtend tegen de meester te zeggen dat ik ging spijbelen, omdat ik mij verveelde. De hele klas kreeg hoofdrekensommen van hetzelfde niveau en als je daarmee klaar was dan kreeg je extra sommen, van hetzelfde niveau. Na het schrijven van mijn strafwerk voor het spijbelen was de dag nog niet om, maar rekensommen waren er ook niet meer.

Als docent en ook als supervisor van stagiaires, onderzoekstudenten en een promovendus is in groep 8 onbewust mijn persoonlijke missie gestart om een optimale leeromgeving te creëren voor elke student. En om de studiestof zo aan te bieden dat het aanhaakt op de belevingswereld van studenten, op de actualiteit en op het toekomstige zorgveld zodat onze zorgprofessionals in opleiding onbewust de noodzaak voelen om te willen leren. Een leeromgeving waar je als docent soms de controle los moet laten, je laat zien dat ook jou als docent niks vreemd is en de studenten echt ziet, leidt tot ongekende groei van de studenten. De potentie zien en hen laten groeien is één van mijn persoonlijke drijfveren om te werken als docent. Ergens is het spijbelen in groep 8 dus wel een leerzame ervaring geweest.     

Arts, apotheker, onderzoeker, het begint allemaal bij ons onderwijs, maar wat is dan een goede docent? In aanloop naar de uitreiking van de jaarlijkse LUMC onderwijsprijzen werd er een speciale editie van een LUMC Education And Research Network bijeenkomst georganiseerd, getiteld: de Gouden Standaard. In een panel zaten eerdere onderwijsprijswinners (docenten), een onderwijskundig adviseur en studenten. Adriaan Norbart, onderwijskundig adviseur, schotelde het panel het volgende dilemma voor: ‘Is een goede docent een sage on the stage of een guide on the side oftewel gebruik je je expertise om kennis te delen of gebruik je je vaardigheden om studenten te begeleiden in hun eigen leerproces? In het panel zaten experts, maar ook gidsen. Een veilige leeromgeving creëren, het goed over kunnen brengen van de studiestof of ‘gewoon jezelf zijn’ werden bijvoorbeeld genoemd als belangrijke vaardigheden van een goede docent.

De gouden standaard: wie bepaalt?

Wat voor docent had ik nodig als basisschoolleerling? Kan de definitie van een goede docent eigenlijk voor elke student wel hetzelfde zijn? Als docent merk ik dat er studenten zijn, die aanhaken op mij als gids, maar ook studenten, die behoefte hebben aan mij als expert in mijn vakgebied. Tegelijkertijd zie ik ook de invloed van andere generaties met andere behoeftes, een pandemie, een toenemende prestatiedruk, et cetera op de definitie van een gids als docent. En is het onderzoek naar onderwijs in ons geweldige Onderwijs Expertise Centrum en zijn onze onderwijskundig adviseurs, die de studenten bijvoorbeeld kunnen helpen met de allerbeste leerstrategieën, niet net zo belangrijk voor kwalitatief goed onderwijs? Kortom; de gouden standaard is een blijvende interactie tussen student, docent, onderzoekers en onderwijskundig experts.

Arianna Pranger, assistant professor of Master Pharmacy education, chair/teaching fellow @Leiden Teachers’ Academy Leiden University & ziekenhuisapotheker LUMC