Tijdens de opname
Deze folder is opgesteld door de afdeling(en) ouderengeneeskunde.
Medicijngebruik
Het is belangrijk dat wij weten welke medicijnen u gebruikt. Wij kunnen op uw verzoek contact opnemen met uw apotheek om een medicijnoverzicht op te vragen. Zo weten wij op de dag van uw opname welke medicijnen u slikt. Het kan voorkomen dat u tijdens de opname andere, gelijkwaardige medicijnen krijgt. We doen ons best om ervoor te zorgen dat u na uw ontslag weer uw vertrouwde medicatie krijgt. Soms licht de ziekenhuisapotheek uw eigen apotheek in over de geneesmiddelen die u na uw behandeling moet gebruiken. Vraag bij uw afdeling na of dat inderdaad het geval is.
Allergieën
Het is belangrijk om te weten of u allergisch of overgevoelig bent voor bepaalde stoffen of geneesmiddelen. Vergeet dit niet te melden aan uw behandelend arts en verpleegkundige.
Opnamegesprek
Alle patiënten krijgen een polsbandje. Daarop staan uw naam, geboortedatum en de naam van de afdeling waar u ligt. Dit polsbandje moet u altijd dragen, zodat duidelijk is wie u bent. De verpleegkundige doet het polsbandje bij u om tijdens het opnamegesprek. Tijdens dit gesprek kunt u al uw vragen stellen over de opname. Ook moet u een contactpersoon doorgeven. Dit kan een familielid zijn of een goede vriend(in). Vanwege uw privacy is het belangrijk dat slechts 1 persoon wordt ingelicht over uw behandeling.
Wat gebeurt er na de behandeling?
Na de ingreep wordt u overgebracht naar de verpleegafdeling. Bij een dagbehandeling blijft u daar enkele uren. Uiterlijk tussen 19.00 en 20.00 uur verlaat u het ziekenhuis. Bij een opname verblijft u 1 of meer dagen op de verpleegafdeling. Heeft u tussendoor vragen over uw behandeling? Stel ze gerust aan de verpleegkundige of de zaalarts.
Kamer
In het LUMC zijn een-, twee- en vierpersoonskamers. Het toewijzen van een kamer gebeurt op medische gronden. In uw kamer vindt u een eigen kast en een nachtkastje, waar u spullen kunt bewaren die u bij de hand wilt hebben. Ook is er een wifi-verbinding en een televisie. Van beide kunt u gratis gebruikmaken.
Zijn medewerkers of andere patiënten gevaccineerd?
Het LUMC verplicht haar medewerkers niet om zich te laten vaccineren, danwel te melden dat ze gevaccineerd zijn. De keuze om je wel of niet te laten vaccineren is een wettelijk recht dat wij respecteren. Gelukkig is de vaccinatiegraad onder medewerkers in het LUMC hoog.
Wanneer dit niet noodzakelijk is voor de zorgverlening, vragen wij patiënten ook niet naar hun vaccinatiestatus. Om patiënten met het coronavirus en patiënten zonder het coronavirus tegelijkertijd veilig te kunnen behandelen, hebben we verschillende maatregelen getroffen.
Patiënten die de polikliniek bezoeken of opgenomen zijn, dienen aan te geven als ze coronaklachten hebben, zoals hoesten, verkoudheid, koorts, smaak- en reukverlies, kortademigheid en niezen. Dit geldt ook voor medewerkers, ongeacht hun vaccinatiestatus. In dat geval kan een PCR test afgenomen worden. Test een patiënt of medewerker positief, dan hebben we protocollen om te zorgen dat andere patiënten en medewerkers niet besmet worden.
Waardevolle spullen
Uw waardevolle spullen zoals uw mobiele telefoon of tablet kunt u op alle verpleegafdelingen bewaren in het bedkluisje met cijferslot. Bezoekers vinden soortgelijke kluisjes in de centrale hal. Deze staan links naast de informatiebalie. U kunt een kluisje maximaal 24 uur gebruiken.
Het LUMC neemt alle mogelijke maatregelen om uw eigendommen te beschermen. Helaas is diefstal niet uit te sluiten. Een aantal adviezen:
- Laat kostbaarheden zoals sieraden en waardepapieren thuis. Het is voor eigen risico als u deze wel meeneemt. Het LUMC is niet aansprakelijk als u deze spullen kwijtraakt.
- Berg uw spullen zorgvuldig op. Laat niets van waarde onbewaakt liggen, ook niet als u even uw kamer verlaat.
- Meld ongewenst bezoek aan het personeel.
Bent u toch spullen kwijtgeraakt? Geef dit door aan de verpleging of aan beveiligers (tel. 071-526 28 88). Zij zijn 24 uur per dag aanwezig in het LUMC. Bij de beveiliging ligt een lijst met gevonden voorwerpen en u kunt er ook een melding van diefstal doen.
Maaltijden
Tijdens uw verblijf kunt u dagelijks kiezen wat u als ontbijt, lunch en avondeten wilt eten. U kunt de verpleger vragen stellen over maaltijden voor familieleden. Bezoekers kunnen voor een maal terecht bij Het Restaurant op het Leidse Plein (2e etage).
Bezoek
Tijdens een dagbehandeling is geen bezoek mogelijk, wel kunnen begeleiders meekomen. Zij mogen niet de hele dag op de verpleegafdeling blijven. Voor een opname kunnen de bezoektijden op de verpleegafdelingen per afdeling verschillen.
Overnachten in de buurt van het LUMC
Voor overnachtingen van familieleden of begeleiders heeft het LUMC afspraken gemaakt met diverse hotels in de omgeving. U kunt hierover meer informatie verkrijgen via het Patiëntenservicebureau op het Leidse Plein op de 2e etage (op werkdagen van 08.00-17.00 uur) of via de beveiliging op de begane grond bij de hoofdingang (na 17.00 uur en tijdens het weekend).