‘Als de wil er is, kun je in korte tijd écht iets veranderen in het onderwijs.’
Je bent druk met veel verschillende activiteiten. Waarom wilde je dit tijdens je wachttijd doen?
“Ik wacht nu tot ik aan mijn co-schappen kan beginnen, dus momenteel studeer ik niet ‘echt’. Tegelijkertijd vind ik het wel leuk om te blijven leren en op een andere manier met mijn studie bezig te zijn. Zo geef ik les op de snijzaal aan studenten Geneeskunde, Klinische Technologie en Verpleegkunde. Ook geef ik rondleidingen in het anatomisch museum. Op deze manier leer ik zelf ook de anatomie beter begrijpen. Als docent ben ik bijvoorbeeld op een heel andere manier met anatomie bezig dan als student. Bovendien leer ik meer over de manier waarop mensen leren. Tijdens de bachelor Geneeskunde, moet je toch vooral veel kennis tot je nemen. Nu moet ik er veel meer over nadenken: hoe ga ik het weergeven, wat is belangrijk en wat moet iemand echt opslaan?”
Je zet je ook in voor het impulsteam Planetaire gezondheid dat zich focust op meer aandacht voor de gezondheid van mens en aarde in de universitaire opleidingen van het LUMC. Waarom vind je dit belangrijk?
“Ik vind het belangrijk dat hier meer aandacht aan besteed wordt. Het gaat ons als (toekomstige) artsen heel erg aan, maar die link wordt nog niet altijd gelegd. De gezondheid van de aarde beïnvloedt onze eigen gezondheid. Tijdens mijn bachelor zat ik al in de duurzaamheidscommissie van IFMSA-Leiden (International Federation of Medical Students' Association). De impact die ik daar maakte, was meer gericht op leden. Bij het impulsteam kan ik nog meer mensen inspireren. Daar wil ik me graag voor inzetten.”
Wat is het meest uitdagende dat je bent tegengekomen tijdens je werk voor het impulsteam, waarvan je misschien ook weer veel hebt geleerd?
“Je moet met heel veel mensen rekening houden en proberen om iedereen op een andere manier mee te krijgen. Zo wordt het belang van planetaire gezondheid bekender. Ik had van tevoren niet verwacht dat het ook heel erg iets sociaals is. Het is wel ontzettend gaaf om te zien hoe veel we al in korte tijd hebben bereikt. Het heet een impulsteam, maar het is ook écht een impuls geweest. Inmiddels is er in alle opleidingen aandacht voor dit thema. Veel docenten zijn ook heel enthousiast. Er is al veel gebeurd, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden waar we mee aan de slag gaan. Als de wil er is, kun je in korte tijd écht iets veranderen in het onderwijs.”
Welke vaardigheden heb je in de bachelor Geneeskunde geleerd die je nu goed kan inzetten?
“Heel praktisch: goed plannen. De studie is veel en nu doe ik ook veel. Je moet alle ballen omhoog kunnen houden. Daarnaast is het ook belangrijk om nieuwsgierig te blijven. Ook al ligt alles wat je moet kennen op een presenteerblaadje, je moet altijd zelf kritisch blijven en creatief denken. In de snijzaal leer ik dit met het omschakelen in het lesgeven: wanneer komt iets wel over en wanneer niet? In de studie leren we gesprekstechnieken die je in de spreekkamer kunt gebruiken, maar eigenlijk kun je die ook hierbij inzetten. Bij het impulsteam gaat het dan om welke middelen je inzet om het thema meer onder de aandacht te brengen, zoals video’s of posters.”
Wat neem je mee voor de toekomst?
“Ik hoop dat er straks heel veel nieuwe studenten zijn die over de gezondheid van de mens en aarde hebben geleerd en hiermee aan de slag gaan. Ik ben zelf ook geïnspireerd geraakt door een college over operatie-afval. Dat heeft me gemotiveerd om er later iets mee te doen. Ik hoop dat er veel meer studenten zijn die dat willen en dat we de zorg wat groener kunnen maken. Als ik straks arts ben, dan wil ik mij hiervoor blijven inzetten. Juist als ik een grotere stem heb, kan ik nóg meer bereiken.”
In ‘Toekomstmakers’ zetten we studenten in de schijnwerpers die ook naast hun studie gedreven zijn door gezondheid en zich hier op verschillende manieren voor inzetten. Met de kennis van hun studie maken ze nu al impact.