Werkbubbels genoeg, maar wie prikt ze door?
&w=710&h=710)
‘Ik kijk als medisch student naar dit artikel, maar hoe kijken de studenten van de andere studies naar deze artikelen? Komen de dingen die wij als hoofdzaken zien overeen? Of zijn er verschillen?’
“Deze mail van een student is de essentie van ons vernieuwde Honoursonderwijs”, vertelt Marion Verduijn. Zij is coördinator van het Honoursonderwijs binnen het LUMC. Het Honoursonderwijs is er voor bachelorstudenten die extra uitdaging zoeken buiten hun reguliere studie.”
“Studenten worden tijdens hun studie vooral opgeleid in een bepaald vakgebied. Daarna gaan ze aan de slag met kansen en uitdagingen vanuit hun eigen blikveld”, vertelt Verduijn. Suzanne Cannegieter, als hoogleraar betrokken bij de ontwikkeling van het Honoursonderwijs, vult aan: “Mensen bedénken vaak niet dat ze moeten samenwerken. Dat kan anders. Die les willen we studenten al vroeg meegeven.”
Honoursonderwijs
Daarom werken faculteiten actief samen aan het Honoursonderwijs om dit mogelijk te maken. Verduijn: “De nadruk lag eerst op verdieping binnen het eigen vakgebied. Deze focus is verschoven naar leren met elkaar, over de grenzen van disciplines heen. Vanuit het LUMC hebben we het initiatief genomen om een eerste vak op te zetten waarbinnen studenten van verschillende faculteiten samen kijken naar het maatschappelijk thema post-covid.”
Post-covid belicht
Het vak is eind februari van start gegaan voor eerstejaarsstudenten die zich willen oriënteren op het volgen van Honoursonderwijs in jaar twee en drie. “Er is gekozen voor post-covid, omdat dit een nog grotendeels onbegrepen ziektebeeld is. Veel mensen zijn hierdoor ernstig beperkt in hun dagelijks leven. Het heeft grote maatschappelijke impact en is veelzijdig.”, vertelt Verduijn. Er zijn studenten van vijf verschillende bachelorstudies ingestroomd, waaronder Geneeskunde, Psychologie en Biologie.
Studenten gaan tijdens het vak aan de slag met een communicatieproduct voor uiteenlopende doelgroepen. Hieraan ondersteunend krijgen ze een inkijkje in het ziektebeeld en de persoonlijke en maatschappelijke impact. Daarnaast zijn er verdiepende klassen. Onder andere over de ontkenning en erkenning van ziekten vanuit een historisch perspectief vanuit de geesteswetenschappen. Het onderwijs wordt verzorgd vanuit vijf faculteiten.
Bijzonder is dat stichting C-support maatschappelijk partner is voor dit onderwijs. Zij ondersteunen in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mensen met langdurige klachten na covid, hun naasten en betrokken professionals.
Toekomst
De eerste reacties zijn enthousiast en de mail van de student die eerder is genoemd, laat zien dat die brede blik in ontwikkeling is. Momenteel wordt gekeken naar andere thema’s om in de toekomst aandacht aan te besteden, maatschappelijke en andere veelzijdige gezondheidsthema’s. Verduijn: “We hopen dat dit onderwijsmakers inspireert om ook interdisciplinair onderwijs te ontwikkelen, zodat jonge mensen al vroeg leren om breed na te denken en geen kokervisie te hebben. Zo komen we samen verder.”