Alexandra Langers benoemd tot hoogleraar
&w=710&h=710)
Innovatief onderwijs
Haar onderzoek richt zich op innovatieve vormen van onderwijs en toetsing, zoals het gebruik van Extended Reality (onder andere Augmented Reality), en nieuwe manieren van (digitaal) toetsen. Langers: “We willen niet alleen innoveren, maar ook evalueren of die vernieuwingen werken, en waaróm ze wel of niet werken. Door innovaties wetenschappelijk te onderzoeken, wordt de basis gelegd voor nieuwe ontwikkelingen.”
Daarnaast richt haar onderzoek zich op docentprofessionalisering. “Er is steeds meer kennis over didactiek in het algemeen, en in het academisch onderwijs in het bijzonder. Bij dit onderzoek kijken we wat het effect is van het opleiden van docenten, en hoe we de opleiding van artsen verder kunnen verbeteren.”, vertelt Langers, “Zo hebben we MDL-artsen een Train-the-Trainer cursus gegeven, waarin vakspecialisten zich verder ontwikkelen als docent. Op dit moment evalueren we wat het effect hiervan is op de opleiding van arts-assistenten. Dit laatste onderzoek gebeurt samen met een andere opleidingsregio in Nederland.”
Onderzoek, onderwijs en zorg
In haar werk combineert Langers patiëntenzorg met onderwijs en onderzoek. “Onderzoek doe ik in samenwerking met de collega’s van het Onderwijs Expertise Centrum, een enthousiaste groep onderzoekers die zich bezighouden met onderzoek naar onderwijs. Daarnaast ben ik MDL-arts en betrokken bij de opleiding van artsen in opleiding tot specialist (aios) MDL. Gedurende acht jaar was ik hoofdopleider MDL in de Onderwijs- en Opleidingsregio Leiden (OOR). Ook geef ik onderwijs aan bachelor- en masterstudenten Geneeskunde.”
Vice-decaan Universitair Onderwijs
Sinds juli 2024 is Langers vice-decaan Universitair Onderwijs. “Hierdoor ben ik intensief betrokken bij de drie bachelor- en zeven masteropleidingen die het LUMC rijk is. Het mooie van de combinatie van het hoogleraarschap en het vice-decanaat is dat beiden gericht zijn op het verder ontwikkelen en innoveren in het onderwijs.”
Erkennen en waarderen
Een belangrijk actueel thema in het LUMC is het Erkennen en Waarderen. Binnen het Academia in Motion-programma is er een themagroep actief die bekijkt hoe we onderwijs meer en beter kunnen waarderen. “In dat kader is docentprofessionalisering van groot belang, omdat dit een manier is om je verder te ontwikkelen als docent. Daarnaast vinden we het belangrijk dat er een breder carrièreperspectief wordt geboden aan docenten die kiezen voor een onderwijscarrière.”
Curriculum vitae
Alexandra Langers heeft Geneeskunde gestudeerd in Leiden. Na het behalen van haar doctoraalexamen heeft zij twaalf maanden onderzoek gedaan in Parijs. Daarna is zij teruggekeerd naar Leiden en heeft zij de specialisatie tot MDL-arts afgerond. Enkele jaren later is Langers gepromoveerd op een onderzoek naar dikke darmkanker.
Langers heeft diverse rollen vervuld binnen het onderwijs, zoals blokcoördinator, jaarcoördinator en docent. Naast de Basis Kwalificatie Onderwijs heeft zij een Senior Kwalificatie Onderwijs behaald. Momenteel is zij lid van de Leiden Teachers’ Academy.
De afgelopen jaren is Langers portefeuillehouder Onderwijs geweest in het divisiebestuur van divisie 2 binnen het LUMC. Momenteel is zij vice-decaan Universitair Onderwijs en lid van diverse internationale commissies gericht op curriculumontwikkeling en onderwijs op het gebied van de MDL.