Middelbare scholieren lopen stage

Verpleegkundige voor 4 dagen

25 april 2024
leestijd
Gipsen, reanimatietraining, in een ambulance kijken… niet bepaald een doorsnee schooldag voor een middelbare scholier. Acht middelbare scholieren mochten deze week meelopen in het LUMC. Ze leerden op verschillende afdelingen de kneepjes van het belangrijke vak van verpleegkundigen.

Op de Spoedeisende Hulp (SEH) van het LUMC kwam regelmatig de vraag binnen van middelbare scholen uit de omgeving of scholieren een snuffelstage konden doen. Neely van Os, manager Verpleging van de SEH, vertelt: “Lang waren we hier terughoudend in. Het kost natuurlijk veel tijd om een groep scholieren te begeleiden. En die tijd is er vaak niet. Tegelijkertijd wil je ook scholieren laten zien hoe mooi het werken in de zorg is. Daarom hebben we samen met de Acute Opname, de Verpleegafdeling Chirurgie (VCH), de Kinder-IC, de Volwassen-IC en de OK de handen ineengeslagen. In een 4-daagse stage konden we 8 middelbare scholieren een kijkje in de keuken geven. Natuurlijk volgens alle veiligheidseisen die hierbij horen.”

Programma stage

De jongeren kwamen van verschillende opleidingen binnen het voortgezet onderwijs. Ze volgden een vol programma.

Het begon met een dag op de SEH. Enthousiaste ambulancemedewerkers van RAV Hollands Midden en een SEH-verpleegkundige vertelden de scholieren alles over hun werk. Daarnaast kregen ze reanimatietraining en mochten ze gips aanbrengen op elkaar. Op de Acute Opname leerden ze wat ze moesten doen in een acute situatie of als een patiënt binnenkomt met een besmettelijke ziekte. En ontdekten ze de opnamevoorspeller die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie.

Op de VCH hebben vier scholieren geholpen met het uitdelen van ontbijt en kregen zij een les wondverzorging, terwijl de andere vier leerlingen een dag meeliepen op de OK, waar zij uitleg kregen over de verschillende functies op een OK-afdeling.

De laatste stagedag was op de IC. Daar mochten de leerlingen onder andere een ‘kind’ (pop) aansluiten op een monitor en kregen zij een rondleiding op het Skillslab en Simulatiecentrum en in het Willem-Alexander Kinderziekenhuis. Ook mochten ze in een trainingssituatie een volwassen IC-patiënt met gebruik van een simulatiepop helpen.

Enthousiaste reacties

Verpleegkundige Bob Wessel begeleidde de leerlingen op de SEH-dag: “Het vraagt enige tijdsinvestering, maar het is belangrijk en leuk om te doen om onze collega’s van de toekomst rond te leiden.” De leerlingen vonden het ‘spannend’ en ‘leerzaam’ en zagen het als een unieke kans om te weten te komen hoe het werkt in een ziekenhuis.

Pilotfase

Dit was de eerste keer dat een stage voor middelbare scholieren werd georganiseerd met verschillende afdelingen. Er zijn eerder stages geweest, maar dit was binnen één afdeling. In het LUMC wordt besproken of het haalbaar is om dit in de toekomst weer te organiseren. Van Os: “Het zou natuurlijk mooi zijn om dit bijvoorbeeld twee keer per jaar aan te bieden door het hele LUMC, maar dat is afhankelijk van verschillende factoren. Deze week was in ieder geval al een mooie ervaring, voor de scholieren én onze verpleegkundigen.”