En…actie! Rechtstreeks van de filmset het leslokaal in

9 februari 2024
leestijd
Wat gebeurt er voordat een patiënt binnenkomt op de Spoedeisende Hulp met een overdosis drugs of geneesmiddelen? Hoe stel je als apotheker of als arts de juiste vragen aan de betrokken professionals? Dat leren studenten van het LUMC door een nieuwe combinatie van film en praktijk, gemaakt door farmaciedocenten en andere professionals. “Waar de video stopte, ging het live-onderwijs verder.”

Scenariotraining

In de Master Farmacie kunnen studenten sinds vorig jaar kiezen voor een scenariotraining Toxicologie in het Skillslab (waar medisch-technische vaardigheden worden getraind). Deze richtte zich eerst op het moment dat de patiënt binnenkomt en daarna. Om een volledig beeld te kunnen vormen, moeten studenten ook weten wat er kan gebeuren vóórdat een patiënt op de Spoedeisende Hulp (SEH) terechtkomt. Daar gingen farmaciedocenten mee aan de slag.

Arianna Pranger, assistent professor Master Farmacie onderwijs, Klinische Farmacie en Toxicologie (KFT) en Rozita Abdolrahimi Raeni, PhD-student medisch onderwijs KFT/Onderwijs Expertise Centrum binnen het LUMC, maakten met verschillende andere partijen video’s. Hierin werden diverse situaties van een patiënt voorafgaand aan de opname op de SEH gespeeld. Ze schreven filmscenario’s, regisseerden, filmden, produceerden en maakten daarna de koppeling met live-vaardigheidsonderwijs. Met als gevolg: een combinatie van video en praktijk.

De films zijn opgenomen in poppodium Nobel in Leiden en in een thuissituatie. De ambulancedienst (RAVHM), de beveiliging, agressietrainers en een videoproducer uit het LUMC en studenten als figuranten waren aanwezig. Ook de politie Leiden hielp korte tijd mee.

Film en praktijk lopen naadloos in elkaar over

Inmiddels is de eerste training met film en live-onderwijs geweest. Studenten keken de films met daarin de hulpverleners en partijen die hier in een echte situatie ook bij betrokken zijn. Hierna werd de patiënt uit dezelfde film binnengebracht in het Skillslab en overgedragen door de ambulanceverpleegkundigen aan Roza Raeni, SEH-arts. In sommige gevallen was ook de beveiliging betrokken.

De studenten kregen vervolgens de regie om deze situatie tot een zo goed mogelijk einde te brengen. Zij moesten aanwijzingen geven aan de SEH-arts, testuitslagen interpreteren en snel handelen. Na het praktijkgedeelte gaven de aanwezige ambulanceverpleegkundige, beveiliging en toxicologisch analist toelichting over hun werk.

Samenwerken voor de beste zorg

Het doel van de training is dat de studenten leren om de juiste vragen te stellen en optimaal samen te werken met andere zorgprofessionals. Dit geeft inzicht in de verschillende partijen die betrokken zijn bij de praktijksituatie en de kennis en (on)mogelijkheden die ieder in huis heeft. Door goede samenwerking weten studenten alle informatie die aanwezig is, op te halen. Daarnaast leren ze hoe ze in alle veiligheid tot het beste advies kunnen komen als een patiënt met een overdosering geneesmiddelen en/of drugs binnenkomt op de SEH.

De studenten waren enorm enthousiast: "Waar de video stopte ging het live-onderwijs verder, dat sloot heel goed op elkaar aan. Het kwam heel realistisch over en dat heeft echt indruk gemaakt."