Alles wat je moet weten over het nieuwe curriculum 2024 van de master Geneeskunde

4 november 2024
leestijd
Dit studiejaar zijn de eerste masterstudenten Geneeskunde gestart met een nieuw curriculum 2024 'Dokters voor morgen'. Wat verandert er precies en waarom? Hier vind je de antwoorden.

Foto ter illustratie.

Een arts in opleiding tot specialist staat een patiënt te woord.

De wereld staat niet stil en ook de zorg verandert. Mensen worden ouder, de zorg verschuift steeds meer van zorginstellingen naar de patiënt thuis, er is meer aandacht voor gezondheidsbevordering en preventie en technologische ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo elkaar op. Ook zijn er nieuwe inzichten over leren en werken die hun weg vinden in het hoger onderwijs en de UMC’s. In het LUMC leiden we artsen op die voorbereid zijn op deze toekomst

Wat blijft?

Een gedegen opleiding tot algemeen arts. De masteropleiding bestaat uit een vast programma van coschappen in jaar één en twee. Deze vinden plaats in het LUMC en in de regio, in één van de opleidingsziekenhuizen, of buiten het ziekenhuis. Het derde jaar, dat bestaat uit de wetenschapsstage en een aantal keuze-coschappen, biedt veel mogelijkheden voor beroepsoriëntatie, verdieping en internationalisering. De coschappen kenmerken zich door voorbereidende onderwijsweken met ‘just in time’ onderwijs, waarbij studenten leren wat ze op dat moment nodig hebben. Een ander kenmerk is het werkplekleren met individuele begeleiding op de coschapslocaties. Hiermee leggen we een stevige basis voor de medische vervolgopleidingen en andere loopbaantrajecten.

Wat wordt anders?

In het curriculum 2024 is er meer aandacht voor professionele ontwikkeling, beroepsoriëntatie, extramurale zorg (zorg buiten het ziekenhuis), gezondheid, preventie en maatschappelijke thema’s.

  • Professionele ontwikkeling
    Feedback is onmisbaar voor het leerproces en speelt een centrale rol bij de begeleiding van de coassistenten. Studenten hebben regie over hun eigen leerproces (self regulated learning) en kunnen ook werken aan persoonlijke leerdoelen. We streven naar een veilige, ondersteunende leeromgeving, waarbij je ook kunt leren van dingen die niet goed gaan. Net als in de medische vervolgopleidingen krijgen entrusted professional activities (EPA’s) een rol in de ontwikkeling van competenties voor de algemeen arts. EPA’s zijn professionele taken of verantwoordelijkheden die worden toevertrouwd als je deze voldoende beheerst en het niveau geeft informatie waar je staat. Het nieuwe digitaal portfolio (eJournal) maakt het mogelijk feedback, EPA’s en andere informatie te verzamelen en laat ook zien hoe de student zich ontwikkelt. Tenslotte zijn er geen gedetailleerde beoordelingsschalen meer, de coschappen worden beoordeeld met voldaan of niet voldaan en de cum laude regeling is vervallen.
  • Beroepsoriëntatie
    Dit wordt een vast onderdeel in elk coschap en de mentorgesprekken. Daarnaast zijn er oriëntatieweken, waarin studenten een coschap doen in een specialisme dat geen vast onderdeel is in de reguliere coschappen. Zo krijgen studenten een breder beeld van beroepsperspectieven die misschien minder bekend zijn en kunnen ze beter beslissen welk carrièrepad bij hen past.

  • Extramurale zorg
    De meerderheid van de artsen in Nederland werkt buiten het ziekenhuis. Daarom is er meer tijd voor de extramurale coschappen ouderen-, sociale-, en huisartsgeneeskunde. Ook kijken we over de ‘muren van het ziekenhuis heen’, waarbij een patiënt wordt gevolgd, bijvoorbeeld tijdens een revalidatietraject of in de thuissituatie.
  • Brede aandacht voor gezondheid en preventie, en andere thema’s
    Het coschap Gezondheid en Preventie is nieuw in de master en speelt zich af op de Health Campus in Den Haag, die verbonden is aan het LUMC. Studenten verdiepen zich twee weken in verschillende aspecten van (publieke) gezondheid, leefstijl, preventie en population health (het bestuderen van de overgang van gezondheid naar ziekte op populatie niveau en mogelijke interventies). Ook in alle andere coschappen is er aandacht voor gezondheid, preventie en leefstijl. Verder komen thema’s diversiteit en inclusie, planetaire gezondheid en technologie & AI expliciet aan bod in de vernieuwde master.

  • MasterMindsChallenge
    In de herziene master nemen studenten deel aan twee MasterMindsChallenges (MMC). In de MMC’s krijgen studenten onderwijs in design thinking waarbij ze creatieve oplossingen bedenken voor maatschappelijke vraagstukken en problemen in de zorg. De ervaring leert dat studenten heel vaak komen met ‘out of the box’-oplossingen. De MMC in jaar één is specifiek gericht op vragen van maatschappelijke instellingen in Leiden en Den Haag en hierbij gaan studenten de wijk in. De MMC in jaar drie is meer gericht op vraagstukken uit de zorgpraktijk. Interprofessioneel leren, versterkt het creatieve proces en daarom werken de studenten geneeskunde in de MMC en ook op andere momenten samen met studenten van andere opleidingen.

Eerste twee maanden achter de rug

Het curriculum wordt kort na elk coschap geëvalueerd om te horen wat goed gaat en verbeterpunten zo snel mogelijk op te sporen. Daarnaast blijft de gebruikelijke kwaliteitscyclus met enquêtes, panelgesprekken en audit-bezoeken bestaan. Inmiddels is het introductiecoschap achter de rug, waarbij de reacties overwegend positief zijn en er wordt ook gewerkt aan de eerste verbeterpunten.