HRM, onmisbaar onderdeel van onze organisatie
HRM speelt een cruciale rol bij het geven van een warm onthaal en een vlekkeloze start aan nieuwe werknemers.
Door: Douwe Biesma, voorzitter raad van bestuur
Een nieuwe baan lijkt in zekere zin op het vinden van een nieuwe liefde; de eerste indruk is doorslaggevend. Word je verrast of knap je er gelijk op af? Het is daarom belangrijk dat we nieuwe werknemers een warm onthaal en een vlekkeloze start geven. HRM speelt daarin een cruciale rol. Een goede start met bijvoorbeeld een leuke introductiedag voor nieuwe medewerkers leidt tot snellere integratie en verkleint de kans op uitstroom. HRM heeft de ambitie geformuleerd om alle medewerkers binnen twee weken up-and-running te hebben en wil de komende jaren toewerken naar de 'aanstelling binnen één dag', waarbij we daartoe nog veel moeten automatiseren.
Net als de instroom verdient ook de uitstroom onze aandacht. Waarom verlaten mensen het LUMC? Want hoewel we op veel lijstjes van populaire werkgevers staan, is de uitstroom in sommige functies relatief hoog. Het is daarom belangrijk dat we open en eerlijk het gesprek aan gaan met de mensen die ons verlaten. Daar leren we van. De zogeheten uitstroommonitor van HRM, die komende maand wordt gelanceerd, helpt ons dat inzichtelijk te maken.
Veel aandacht gaat ook uit naar het behouden van personeel. Dan gaat het onder meer over het bieden van mogelijkheden aan werknemers om te groeien. Werknemers die de kans krijgen zich te ontwikkelen, zijn vaak loyaal aan een organisatie en minder geneigd daar weg te gaan. Wat dat betreft hebben we daarin in het LUMC als groot opleidingsinstituut veel te bieden.
Uitwerking cao
Wellicht minder bekend is dat onze HRM veel tijd steekt in het uitwerken van landelijke regelingen, zoals een cao. Vanaf 1 oktober 2024 is een nieuwe reiskostenregeling van kracht, een belangrijk onderdeel van de cao voor umc's. Een van de opvallendste verbeteringen is dat de kosten voor openbaar vervoer voortaan volledig worden vergoed. Dit biedt niet alleen een grote financiële verlichting voor onze medewerkers, maar versterkt ook onze positie als aantrekkelijke werkgever.
De afdeling HRM heeft de afgelopen maanden intensief gewerkt om deze regeling tijdig af te ronden. Dankzij hun inzet kunnen bijna 10.000 medewerkers nu rekenen op een volledige vergoeding van hun OV- of reiskosten (uiteraard binnen de kaders van de cao-afspraken), een waardevolle stap vooruit voor ons personeel. Dat het directoraat dat allemaal vóór 1 oktober rond heeft weten te krijgen, verdient een groot compliment.
Waardering
Daarnaast wil ik graag mijn waardering uitspreken voor de collega's van het Servicepunt Personeel. Zij krijgen dagelijks zeer uiteenlopende vragen. Hierbij kun je denken aan vragen rond de toegangspassen, werkgeversverklaringen, de aanstelling, verlof, reiskosten, proefberekeningen van het salaris etcetera. In de eerste helft van 2024 werden er ruim 6.000 vragen gesteld, waarvan 80 procent binnen één werkdag werd beantwoord. Een soort 'stille kracht' van HRM.
Kan HRM iedereen op zijn wenken bedienen? Helaas niet, maar dat zie ik ook bij andere directoraten, waarbij we samen bepalen welke onderwerpen onze tijd en energie wel en niet krijgen. Laten we vooral trots zijn op wat goed gaat. Fijn dat we behoren tot een van de grootste werkgevers in onze regio. Bij het directoraat HRM wordt iedere dag hard gewerkt om dat nog verder te verbeteren. Zonder gemotiveerd personeel wint immers niemand de Nobelprijs.