Ervaringsdeskundigen in het onderwijs

Nooit te oud om iets (aan) te leren

12 juni 2024
leestijd
Er zijn steeds meer ouderen in Nederland. Voor hen wordt beleid ontwikkeld en worden innovatieve hulpmiddelen bedacht. Maar werkt dit wel voor de ouderen zelf? In de master Health, Ageing and Society staat samenwerking met ouderen centraal. “Je kunt niet over mensen praten en proberen de zorg te verbeteren, zonder dat je de mensen zelf betrekt.”

Christina Harrevelt en Anne Centeno Neelen

Anne Centeno Neelen en Christina Harrevelt samen op de foto.

Wat is het doel van ervaringsdeskundigen in de master?

Anne Centeno Neelen, junior lecturer binnen de masteropleiding: “De master is heel uniek. We leren niet alleen over de ouderen, maar ook mét hen. We hebben veel enthousiaste ouderen die meewerken vanuit het Zuid-Holland Noord Ouderenberaad. Ze denken met de studenten mee. Er is een vergrijzende samenleving: we moeten naar nieuwe manieren kijken hoe we iets aanvliegen. Als 24-jarige die net is afgestudeerd, kun je je  dat niet bedenken. Want misschien werkt iets wat je bedacht hebt helemaal niet in de praktijk. Je moet de doelgroep erin meenemen. Dat geven we studenten door de samenwerking met ouderen mee.”

Hoe worden ouderen in de master betrokken?

Centeno Neelen: “In week 1 van de master is er meteen een werkgroep met ouderen. Als student heb je vooraf misschien enkele ideeën over hoe het is om een oudere te zijn. Daarover ga je met elkaar het gesprek aan. Daarna zie je ouderen eigenlijk de hele master door. Dat kan bij een presentatie zijn, waarbij er feedback wordt gevraagd, maar ook bij een opdracht voor het ontwikkelen van beleid voor ouderen. Bij deze opdracht zit je met elkaar in een team en werk je intensief samen.”

Christina Harrevelt: “Wij kunnen bijvoorbeeld ook naar de vragen kijken als er een enquête wordt uitgezet. En mogelijk adviseer ik om niet-schriftelijk onderzoek te doen. Soms moet je vragen namelijk beter uitleggen, want anders antwoordt de persoon misschien niet zoals diegene bedoeld had. Dat is natuurlijk arbeidsintensiever, maar wel heel belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om te luisteren naar alle stemmen, welke opleiding of achtergrond iemand ook heeft.”

Waar komen studenten van de master na hun studie terecht?

Centeno Neelen: “Dat is heel breed. We hebben tijdens de master werkbezoeken om te kijken waar je terecht kan komen binnen dit vakgebied. We gaan vlak na de start al naar een verpleeghuis om daar ook achter de schermen te kijken: hoe zit het daar met innovatie, organisatie, het aantal bedden, enzovoort. We gaan ook naar de gemeente Leiden, een zorgverzekeraar en een kennisorganisatie. Organisaties zijn erg positief over onze studenten. De studenten hebben door de samenwerking met ouderen in de opleiding al zoveel meer kennis dan iemand die de opleiding niet heeft gedaan.”

Mevrouw Harrevelt, wat vindt u het leukste van de samenwerking tussen de masterstudenten en u?

“Het praten met jonge mensen over dingen waarvan ik vind dat ze moeten weten, haha. Nee hoor, dat is een grapje, maar wel het gesprek met jonge mensen voeren om ze te stimuleren en na te laten denken. Er is zoveel meer dan dat kleine wereldje waar zoveel jonge mensen in leven.”

Hoe is de sfeer binnen de master?

Centeno Neelen: “De sfeer is altijd goed, je leert zo ontzettend veel. De ouderen hebben veel wijsheid en veel verhalen. Daar leer je nog het meest van: gewoon in gesprek gaan met elkaar.”


Harrevelt: “Daar sluit ik me helemaal bij aan. Ik ben erg trots op deze opleiding!”

Lees hier meer over de master Health, Ageing and Society.