LUMC eerste geneeskundeopleiding met vast AI-vak in curriculum

5 augustus 2024
leestijd
Technologie neemt in de maatschappij een steeds belangrijkere plek in. Zo ook in de gezondheidszorg. Hoe pas je kunstmatige intelligentie en medische technologie effectief toe? En wat is je rol hierin als arts, bijvoorbeeld op ethisch gebied? Hoe evalueer je kritisch? Geneeskundestudenten van het LUMC/Universiteit Leiden worden hier in jaar één al op voorbereid.

Studenten aan het werk achter een computer met linksonder een AI-icoontje.

Bij technologie kun je denken aan software (zoals kunstmatige intelligentie, ook wel AI genoemd) en hardware (medische technologie). Deze kunnen beide op hun eigen manier worden ingezet, naast elkaar en met elkaar.

Artsen van de toekomst krijgen meer en meer te maken met deze technologieën. Zo kan technologie worden ingezet als hulpmiddel voor zorgtaken van een zorgverlener, maar ook om bijvoorbeeld administratieve lasten te verlichten. De gezondheidszorg staat onder druk en hoe meer technologie ingezet kan worden om ervoor te zorgen dat zorgverleners zich optimaal op hun kerntaak kunnen richten, hoe toekomstbestendiger de zorg kan zijn. Denk bijvoorbeeld het automatisch samenvatten van gesprekken of voorspellen welke patiënten vanuit de Spoedeisende Hulp naar de Acute Opname gaan. Tegelijkertijd zijn er ethische aspecten om rekening mee te houden. Hoe kun je medische technologie als arts op een goede manier inzetten? En hoe weet je wanneer je de technologie kan vertrouwen?

AI-vak eerstejaarsstudenten

Als eerste geneeskundeopleiding in Nederland heeft het LUMC/Universiteit Leiden nu een vak AI & Technologie als vast deel van het curriculum. Marcel Haas (Health Campus Den Haag) en Marieke van Buchem (CAIRElab) zijn hiervan de coördinatoren. De eerste editie van het vak heeft inmiddels plaatsgevonden in de vorm van een themaweek, waarin studenten meegenomen werden in alle aspecten die bij AI en technologie komen kijken. Er werd inhoudelijk op verschillende vormen van AI ingegaan, zoals op predictiemodellen, beeldherkenning en taalmodellen. En hoe deze effectief in te zetten.

Ook werd er gekeken naar andere medische technologieën die al decennialang worden ontwikkeld en gebruikt in de zorg. Denk bijvoorbeeld aan een bloeddrukmeter, een MRI-scanner of een operatierobot. Door deze lange geschiedenis is er in de medische technologie veel kennis en ervaring over hoe je een goed product kan ontwikkelen.

Kansen en uitdagingen

Alle kennis vormt de basis voor vervolggesprekken over de nieuwe ontwikkelingen en de kansen en uitdagingen die de ontwikkelingen met zich meebrengen. Studenten leerden hoe ze nieuwe technologieën goed kunnen evalueren en waar ze rekening mee moeten houden, bijvoorbeeld op ethisch vlak. Want als toekomstige zorgprofessionals is het van belang dat zij goed kunnen reflecteren op deze ontwikkelingen en deze kritisch te kunnen evalueren.

Positieve reacties

Studenten vonden het erg belangrijk om te leren over dit onderwerp. Zeker omdat AI een steeds grotere rol speelt in het dagelijkse leven. Daarnaast vonden ze de kennismaking met de verschillende facetten van medische technologie heel interessant.

Zo kwamen er reacties binnen van geneeskundestudenten die zeiden:

"Wij zullen denk ik doktoren worden die zoveel met AI te maken gaan hebben, dat het goed is om daar nu alvast over na te denken"

"Ik denk wel dat dit heel erg belangrijk is, zeker omdat er steeds meer AI wordt toegepast in de zorg. En al helemaal wanneer wij coschappen gaan lopen en arts worden, dat AI waarschijnlijk een hele grote rol gaat spelen."