Biomedische Wetenschappen: gewaardeerd, kleinschalig en toekomstgericht

27 augustus 2024
leestijd
Biomedische Wetenschappen in het LUMC bestaat 40 jaar. Wat maakt het onderwijs zo bijzonder? Hoe zijn de bachelor en master ontstaan en waar liggen kansen voor de volgende 40 jaar? Drie opleidingsdirecteuren vertellen het je.

Een duik in de geschiedenis

In 1984 startte Biomedische Wetenschappen als de doctoraalopleiding ‘Gezondheidswetenschappen’. Deze nieuwe opleiding moest de verbinding tussen onderzoek en de kliniek versterken. In 1989 veranderde de naam naar Biomedische Wetenschappen (BW). Tot dan toe viel BW onder Geneeskunde, maar met de naamsverandering werd de opleiding zelfstandiger. Dit betekende bovendien dat zij een eigen opleidings- en examencommissie kreeg. 

Rond de eeuwwisseling werden meerdere veranderingen doorgevoerd. Dit had verschillende redenen: de opleiding moest als gevolg van een visitatierapport moderniseren en een gevarieerder programma aanbieden, de overheid besloot dat doctoraalopleidingen moesten worden omgezet in een aparte bachelor- en een masteropleiding, en de faculteit Geneeskunde van de Universiteit Leiden ging samen met het Academisch Ziekenhuis Leiden (vorming van het LUMC).

Mijlpalen en unieke eigenschappen

Jolanda van der Zee, opleidingsdirecteur van de master, vertelt: “Dat bij elkaar maakte dat BW als één van de eerste opleidingen in Nederland de bachelor- en masterstructuur invoerde. Ook waren we een van de eersten met een dubbelmogelijkheid voor studenten die zowel interesse hebben in Biomedische Wetenschappen als Geneeskunde, de Health-specialisatie van de master. En sinds 2001 hebben we in de bachelor een bijzondere intercurriculaire samenwerking met het Karolinska Instituut in Zweden. De samenwerking helpt studenten om zich voor te bereiden op het internationale werkveld waarin ze terechtkomen.” 

“Waar we ook heel trots op zijn, is de waardering die studenten ons geven in de Nationale Studentenenquête”, vertelt Kees Tensen, na elf jaar net afgezwaaid als opleidingsdirecteur van de bachelor, “Sinds 2015 krijgt de bachelor het predicaat Topopleiding in de Keuzegids Universiteiten. Dat is vooral te danken aan onze betrokken studenten en docenten. Feedback wordt serieus genomen en ingezet. Daarnaast zijn we een van de twee aanbieders van BW in Nederland die echt in het ziekenhuis zitten in plaats van in de buurt. Ook hoeven onze studenten zich niet meteen te specialiseren in de bachelor, hierdoor zijn ze breed opgeleid.” 

Uitdagingen 

BW heeft de afgelopen 40 jaar ook uitdagingen gekend. Van der Zee: “De coronacrisis was een bijzondere uitdaging. Van de één op de andere dag zaten studenten thuis. Waar het kon, hebben we het onderwijs door laten gaan. Practica moet je op campus doen. Het is ontzettend knap hoe studenten en docenten hiermee om zijn gegaan.” 

Ook de visitaties waarbij de kwaliteit van het onderwijs wordt beoordeeld, zijn altijd spannend. Tensen: “Ik herinner mij nog een visitatie waarbij we een ‘voldoende’ kregen. We wilden naar een ‘goed’. Die drive typeert de opleidingen. Iedereen zette er de schouders onder, mét resultaat. Want de volgende keer hadden we de gewilde ‘goed’ te pakken.” 

Biomedische Wetenschappen over 40 jaar 

De bachelor en master BW ontwikkelen zich steeds verder door. Nelleke Gruis heeft het stokje van Tensen overgenomen als opleidingsdirecteur voor de bachelor en vertelt: “We proberen mee te bewegen met waar onze studenten uiteindelijk terechtkomen. Er zijn meerdere carrièrepaden die ze kunnen volgen. Het is belangrijk om je vakken daarop aan te laten sluiten.”  

Van der Zee: “Studenten zullen niet allemaal na hun opleiding bij een universiteit kunnen gaan werken. Er liggen veel mogelijkheden buiten de academische wereld, waar goed onderzoek wordt gedaan. Daarom hebben we in de bachelor een nieuw onderwijsblok, waarin we studenten meenemen naar bedrijven op het Leiden Bio Science Park en werken we samen met LURIS en PLNT Leiden. Veel studenten starten niet per se hun eigen bedrijf, maar vaardigheden als creativiteit, netwerken en doorzettingsvermogen zijn heel waardevol voor hun verdere loopbaan.” 

Tensen: “Daarnaast is het begrijpen en verwerken van grote datasets steeds belangrijker geworden. Waar wij vroeger in het lab stonden en het dagen kostte voor een bepaling, gaat dat nu veel sneller. Studenten moeten met die grote datasets om kunnen gaan. De mens staat nog steeds in het lab, maar je moet de data nakijken op kwaliteit en hier zinvolle informatie uit kunnen halen. Daar moeten studenten op voorbereid zijn.” 

Het 40-jarig bestaan van Biomedische Wetenschappen is in juni gevierd met een symposium waarbij veel oud-studenten en medewerkers aanwezig waren. Meer weten over de opleiding? Hier vind je meer informatie.