LUMC-studenten in het buitenland: 'Belangrijkste reden om in Leiden te gaan studeren'
Studenten van het Kilimanjaro Christian Medical Centre (KCMC) in Tanzania en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) poseren voor een groepsfoto.
Het LUMC heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de opzet van dit buitenlandprogramma en zorgt ervoor voor dat de ervaring niet alleen een leuk uitje is, maar een steile leercurve heeft. Dat geldt zowel voor de LUMC-studenten als de lokale studenten en begeleiders die meewerken. LUMC-docenten en -coördinatoren reizen mee en wisselen zo ook onderwijservaringen uit met docenten in de gastlanden.
Tijdens het derde jaar van de verschillende bacheloropleidingen aan het LUMC kunnen studenten een keuzevak in Cuba, Indonesië of Tanzania doen. In die landen doen zij voor vier weken onderzoek en werken zij samen met lokale collega's om veldwerk, lab- en data-analyses te doen. Ook schrijven de studenten een paper en presenteren zij hun onderzoeksresultaten op de partneruniversiteit en bij terugkomst in het LUMC.
Operaties en bevallingen meemaken
De 20-jarige Sem Teeken (foto rechts) is student Biomedische Wetenschappen. Hij schrijft vanuit Cuba: "De mogelijkheid om naar het buitenland te gaan, was voor mij een van de belangrijkste redenen om in Leiden te gaan studeren. Om zo (bio)medische wetenschap vanuit een breder, mondiaal perspectief te ervaren. Ik koos ervoor om de half minor Global Health Cuba te doen. Hiervoor volg je eerst een paar weken lessen in Nederland om vervolgens een maand in Cuba te verblijven."
"Het programma bestaat in de ochtenden uit bezoekjes aan huisartspraktijken, ziekenhuizen en verschillende specialistische instellingen. Daardoor heb je veel contact met patiënten, kun je operaties bijwonen en bevallingen meemaken. In de middagen werk je samen met je duo-partner aan een onderzoek waarvoor we Cubanen moeten interviewen."
"In de weekenden kun je leuke trips maken op het eiland. Besef wel dat de situatie in Cuba totaal anders is dan in Nederland. Als je je daar bewust van bent en ervoor openstaat, dan is dit een geweldige ervaring en echt een toevoeging aan de studie."
Een bijzondere en spannende kans
Jet Vroemen (20) is student Geneeskunde. Ze schrijft vanuit Tanzania: "Ik heb voor de halve minor Infections in Health and Disease in Tanzania gekozen, omdat ik het een hele bijzondere en spannende kans vond om te zien hoe de medische wereld in Tanzania eruit ziet. Ik hoopte veel te leren van de Tanzaniaanse studenten die aan het programma deelnamen en daarnaast de Tanzaniaanse cultuur te ontdekken."
"De Tanzaniaanse en Nederlandse begeleiders hebben ons gedurende het hele programma begeleid. De Tanzaniaanse studenten waren erg gastvrij en gaven ons het gevoel dat we alles konden vragen."
"We zijn naar vier middelbare scholen in en rond de stad Moshi gegaan om veldwerk te doen. We leerden veel van het praten met schoolkinderen en het doen van testen. Daarna moesten we onze eigen onderzoeksvraag bedenken en de verzamelde monsters zelf analyseren en verwerken in het lab (foto links). Dit was allemaal nieuw, maar erg leerzaam, omdat de onderzoekers ons hielpen met de uitdagingen die we tegenkwamen."
Werken in een andere cultuur
Puck Versteegh (20) is student Biomedische Wetenschappen. Ze schrijft vanuit Indonesië: "Voor mijn half minor heb ik gekozen voor Infections in Health and Diseases in Indonesië. Tijdens de minor krijg je eerst les in Nederland over infectieziekten. Daarna ga je vier weken naar de Indonesische stad Makassar gaat om daar zelf parasitaire infecties bij kinderen te onderzoeken."
"Dat onderzoek begint met het verzamelen van monsters en data op scholen. Vervolgens ga je deze monsters zelf verwerken in het lab. Als laatste doe je een data-analyse om tot een conclusie te komen en schrijf je een artikel."
"Ook sluiten Indonesische studenten zich aan bij de onderzoeken. Het was erg leuk en leerzaam om samen te werken met mensen met een andere cultuur, waarvan je zo ook meer meekrijgt. Tijdens de minor moet je hard werken, maar gelukkig is er in de weekenden nog wel tijd voor leuke uitjes."
Presentaties onderzoeksresultaten
De studenten zijn deze week teruggekomen. Vrijdag 10 november presenteerden de studenten uit Indonesië en Tanzania hun onderzoeksresultaten tijdens een eindsymposium en gaven zij posterpresentaties in de foyer van het onderwijsgebouw (gebouw 3).
Video: LUMC-studenten in Makassar, Indonesië.