Eerste lichting studenten Klinische technologie ontvangt masterdiploma

2 september 2020
leestijd
De eerste 10 masterstudenten van de opleiding Klinische technologie ontvingen donderdag 3 september hun diploma in het Academiegebouw in Leiden. Het was een speciale uitreiking, omdat de opleiding gezamenlijk in LDE-verband wordt aangeboden door de universiteiten van Leiden, Delft en het Rotterdamse Erasmus.

De opleiding komt voort uit de Medical Delta, een samenwerkingverband tussen verschillende onderwijsinstellingen, overheden, bedrijven en zorginstellingen uit Zuid-Holland. De studenten volgen dan ook verschillende vakken in zowel Delft, Rotterdam als Leiden.

Leidse uitreiking met een LDE diploma

De uitreiking vond plaats in het Leidse Academiegebouw, waar goed 1.5 meter afstand gehouden kon worden. Prof. dr. Frank Willem Jansen, opleidingsdirecteur bachelor Klinische Technologie LUMC, is daar maar al te blij mee. “De introductieceremonie vond plaats in Rotterdam en de bachelor uitreiking in Delft. Omdat de opleiding een samenwerking is tussen drie instellingen, ben ik blij dat we de studenten voor zo’n belangrijk moment in Leiden konden verwelkomen.”

Hoewel de TU Delft penvoerder van de opleiding is, ontvingen de studenten een gezamenlijk LDE diploma. Op de uitreiking waren de decanen van de drie betrokken faculteiten aanwezig. Onder hun toeziend oog zette alle studenten naast hun diploma ook een handtekening op een kunstwerk dat speciaal voor de uitreiking was ontworpen. “Het kunstwerk symboliseert de 3-eenheid van de samenwerking en komt in Delft te hangen”, vertelt Jansen. “Als blijvende herinnering aan onze masterstudenten Klinische Technologie.”

Omslag naar online onderwijs

Zowel de bachelor- als de masteropleiding hebben de afgelopen periode flink om moeten schakelen vanwege het coronavirus. “Net zoals bij geneeskunde draait het vak van de klinisch technoloog voor een groot deel om kijken, voelen en zien. Dat vervang je niet zomaar”, legt Jansen uit. Wel is het volgens hem goed gelukt om het onderwijs binnen de drie instellingen om te zetten naar online. Bijvoorbeeld door de inzet van online tussentoetsen, waarmee studenten hun kennis beter op peil kunnen houden.

Ook is er een oplossing gezocht voor stages en coschappen die vanwege corona werden stopgezet. “Omdat de klinische kant van de studie stil lag, hebben we onze studenten de opdracht gegeven om een oplossing te zoeken voor een technisch probleem op de afdeling waar ze actief waren. Dat heeft heel interessante inzichten opgeleverd. Natuurlijk kan de opdracht het klinische deel van de studie niet vervangen, maar we denken er wel over om het als toevoeging in ons curriculum op te nemen.”

Beademingsmachine

Verder hebben de studenten zelf ook niet stilgezeten. Toen er op het hoogtepunt van de coronacrisis een tekort aan beademingsapparaten ontstond, besloten ze om deze zelf te gaan maken. “Zij hebben gekeken hoe ze met hun technische kennis hulp aan konden bieden bij het bestrijden van de crisis”, vertelt Jansen. “En daar mogen wij als opleiding trots op zijn.”