Informatie voor verwijzers & professionals

Een goede samenwerking met onze ketenpartners vinden we belangrijk. Wij adviseren u graag hoe u het snelst in contact komt met de juiste afdeling of persoon. Tips ter aanvulling of verbetering van deze informatie zijn van harte welkom.

Verwijzers LUMC.jpg

Verwijzen via ZorgDomein

Bent u verwijzer in de eerstelijn? Via ZorgDomein kunt u uw patiënt verwijzen. Voor meer informatie en aanmelding voor ZorgDomein kijk op www.zorgdomein.nl.

Bent u verwijzer in de tweede lijn of beschikt u niet over ZorgDomein? Kijk dan in het overzicht van afdelingen en zorgpaden onderaan deze pagina.

Transmuraal incident melden

Heeft zich in de zorg bij ons of in de samenwerking een onbedoelde gebeurtenis voorgedaan? Je helpt ons deze gebeurtenis in de toekomst te voorkomen door deze bij ons te melden.

Incident, signaal of klacht?

Het is belangrijk dat je weet wat wij verstaan onder een incident, signaal of klacht:

  • Bij een incident is altijd een patiënt betrokken. De patiënt heeft nadeel ondervonden of had nadeel kunnen ondervinden door iets wat in het LUMC is gedaan of nagelaten.
  • Een signaal is een uitnodiging aan het LUMC om iets te verbeteren in de samenwerking of zorgverlening.
  • Met een klacht geef je een duidelijk signaal af dat er iets niet goed is gegaan in de onderlinge samenwerking.

Heeft zich in de zorg bij ons of in de samenwerking een onbedoelde gebeurtenis voorgedaan? Je helpt ons deze gebeurtenis in de toekomst te voorkomen door deze bij ons te melden.

Incident, signaal of klacht?

Het is belangrijk dat je weet wat wij verstaan onder een incident, signaal of klacht:

  • Bij een incident is altijd een patiënt betrokken. De patiënt heeft nadeel ondervonden of had nadeel kunnen ondervinden door iets wat in het LUMC is gedaan of nagelaten.
  • Een signaal is een uitnodiging aan het LUMC om iets te verbeteren in de samenwerking of zorgverlening.
  • Met een klacht geef je een duidelijk signaal af dat er iets niet goed is gegaan in de onderlinge samenwerking.

Wil je een incident of signaal melden of een klacht indienen? Vul dan dit formulier in.

Wat gebeurt er met je melding? 

De melding wordt direct geadresseerd aan betrokkene(n). De melding wordt geanalyseerd en er worden suggesties gedaan en actie(s) ondernomen voor het verbeteren van de kwaliteit van de (keten)zorg.

Terugkoppeling

Wij streven ernaar om, wanneer je dat in het formulier hebt aangegeven, maximaal binnen 8 weken een terugkoppeling te geven.

Tips bij het melden

  • Besef dat het maken van een melding nooit anoniem is.
  • Vraag voor het melden van een incident altijd toestemming aan je patiënt.
  • Meld een incident of een signaal vanuit de intentie om de zorg en/of de samenwerking te verbeteren.
  • Wij raden aan om altijd eerst persoonlijk contact op te nemen met de zorgprofessional of management van een afdeling. Een mailadres of telefoonnummer kun je vinden in de Zorgapp ZHN of Team Transmurale Samenwerking helpt je daarbij.
  • Formuleer de melding duidelijk, maar ook objectief en respectvol als er personen bij betrokken zijn.

Meldingen over transmurale incidenten zijn vertrouwelijk. Informatie over een melding wordt nooit verstrekt aan personen die niet betrokken zijn bij het incident.

Vragen?

Heb je vragen over STIM meldingen? Neem dan contact op met Team transmuralesamenwerking@lumc.nl of tel. 06-27837524 | 06-15643914

Plotse hartdood & genetica

In Nederland sterven er per jaar gemiddeld 16.000 mensen als gevolg van een acute en onverwachte hartstilstand. Dit betreft voor een belangrijk deel oudere patiënten, maar komt ook bij jongere personen voor. Extra alertheid is dan geboden. Wij adviseren obductie bij de overledene in de leeftijd tussen de 18-45 jaar.

Voor meer informatie zie Huisarts en Genetica.